Hopp til innhold

– Bruk minst mulig tid utenfor flyplassens sikkerhetssoner

Terrorangrepet i Brussel kan gjøre at man må tenke nytt når det gjelder sikkerhet på flyplasser og offentlig transport, mener sikkerhetssjef.

Soldat kontrollerer adgangen inn til flyplassen i Brussel, passasjerer forlater flyplassen med bagga

KONTROLL PÅ FLYPLASSEN: En belgisk soldat kontrollerer adgangen til Brussel lufthavn i Zaventem 23 mars 2016. En dag etter at to selvmordsbombere gikk av før de kom til sikkerhetssonen

Foto: JOHN THYS / Afp

– Terrorangrepene i Brussel kan i verste fall føre til så streng kontroll på flyplasser, at sikkerhetssjekken starter utenfor bygget, sier sikkerhetsekspert i Norsk Folkehjelp, Per Nergaard.

Han har ledet mineavdelingen i samme organisasjon i 20 år, og har lang erfaring med eksplosiver fra Forsvaret.

Kan måtte flytte sikkerhetsregime

Terroristene som sprengte seg selv i luften på flyplassen i Brussel kan ha hatt bombene i bagasjen på bagasjetraller da de gikk inn på flyplassområdet

– Nå må man kanskje flytte det ytre sikkerhetsregime lenger ut på flyplassen. De som skal ta imot folk eller følge sine vil da måtte bli avskåret fra flyplassen. Det ville være den ytterste konsekvensen om dette er en metode som kan brukes igjen, sier Nergaard til NRK.

Laster innhold, vennligst vent..

Trenger ikke komme forbi sikkerhetssone

Brussel-eksplosjonene er en slående påminnelse om hvor vanskelig det hindre angrep mot myke mål.

Det skriver det globale etterretningsselskapet Stratfor på sine nettsider. De har siden 1996 publisert daglige analyser om sikkerhetssituasjonen verden rundt.

De viser til at metrostasjoner og flyplasser gir angripere muligheten til å drepe store grupper av mennesker og tiltrekke betydelig medieoppmerksomhet.

Selvmordsbombere og etterlyst mann på Zaventem-flyplassen i Brussel

TERRORISTER UTENFOR SIKKERHETSSONEN: Mennene i svarte klær skal være de to som sprengte seg selv i lufta på flyplassen i Brussel tirsdag morgen. Mannen med hatt skal ifølge Belgiske medier være terrormistenkt Najim Laachraoui. Han er tidligere etterlyst i forbindelse med Paris-terroren.

Foto: - / Afp

Ved å slå til utenfor sikkerhetssonen på flyplasser slipper terroristene å forsøke å snike våpen forbi sjekkpunktene. Dette er grunnen til at reisende bør redusere tiden de bruker på den «myke» siden av flyplassen, skriver Stratfor.

De viser til at militante bevegelser lenge har gått målrettet mot områdene utenfor flyplassenes sikkerhetssone.

Politiet må vurdere

Den militante palestinske gruppen kjent som Abu Nidal Organization angrep billettskranker i Roma og Wien i desember 1985. I 2011 tok et bombeangrep på Moskva Domodedovo internasjonale flyplass livet av 35 personer og minst 160 ble skadet.

– Det har ikke vært vellykkede angrep innenfor sikkerhetssonene på flyplasser i Europa etter at reglene her ble skjerpet for fler år siden, sier pressekontakt for Luftfartstilsynet, Tor Iversen til NRK.

Luftfartstilsynet har ansvaret for sikkerhetstiltak som adgangskontroll.

– Kontroller utenfor dagens sikkerhetssone på flyplasser er det opp til politiet å vurdere, men jeg vil tro det byr på en utfordring akkurat som man skulle kontrollert alle som går inn til en t-bane stasjon, sier Iversen.

Belgium Attacks
Foto: Ketevan Kardava / Ap/Georgian Public Broadcaster

Skepsis

Janne Hagen er forsker ved Universitet i Stavanger og har deltatt i et EU-prosjekt om transportsikkerhet. Hun er skeptisk til utvidede sikkerhetssoner:

– Kanskje du kan oppdage noe, men du flytter bare grensen. Du vil jo likevel ha en sone utenfor som ikke er kontrollert. Det vil alltid være noen som vil utnytte små smutthull eller nye muligheter. Når du stenger en port er det alltid noen som vil finne en ny åpning, sier Hagen.

Hun mener det er urealistisk å helgardere seg mot terrorangrep på flyplasser, t-baner og busser med strenge sikkerhetstiltak.

SISTE NYTT

Siste nytt