NRK Meny
Normal

– Behov for å vite hvem som eier båten

TØNSBERG (NRK): Debatten om et obligatorisk småbåtregister gir seg ikke. Havnesjefen i Tønsberg tror politikerne ikke tør å innføre ordningen.

Per Svennar, havnesjefen i Tønsberg.

FOR ET REGISTER: Havnesjefen i Tønsberg har ønsket seg et obligatorisk småbåtregister i mange år.

Foto: Marita Nilsen / NRK

– Vi tror det ligger litt i den norske folkesjela. På sjøen skal vi være fri og ikke overvåkes, sier havnesjef i Tønsberg, Per Svennar.

– Så du tror at politikere og byråkrater ikke tør å fatte en slik avgjørelse som kan være litt upopulær?

– Nei, de tør nok ikke det, men det hadde vært en fordel for alle. Smerten med å registrere seg som båteier går fort over.

Har innført tiltak

I Norge er kun 175 000 fritidsbåter registrert, ifølge lederen av Småbåtregisteret. Transportøkonomisk institutt anslår at det finnes om lag 750.000 fritidsbåter, inklusive kanoer, kajakker og joller, i Norge, skrev NRK tidligere i sommer.

I en travel båthavn som den i Tønsberg, merker de godt problemene som kan oppstå med uregistrerte båter.

– Vi har tatt litt konsekvensen av det ikke er et obligatorisk småbåtregister hvor vi kan finne eieren av hver enkelt båt og sende regning, sier Svennar.

De har satt opp automater hvor man kan betale selv, når som helst på dagen. I høysesongen går havneverter rundt og tar imot folk, hjelper dem til rette og selger billett.

– Det har kommet mer penger inn i kassa. Det er til fordel for alle, for disse pengene går tilbake i goder vi legger i gjestehavna.

Leter etter eier

Både politi, forsikringsbransjen og Hovedredningssentralen har uttalt at et oppdatert småbåtregister er et viktig element i deres arbeid.

Stadig finner redningsetatene båter som driver på sjøen, men siden alle småbåter ikke er registrert, hender det ofte at etatene leter i timevis før de finner eieren. I mellomtida må de opptre som om noen har falt over bord.

Kommunikasjonsrådgiver i Nærings- og fiskeridepartementet, Martine Røiseland, sier de ikke har noen planer om å etablere et obligatorisk småbåtregister.

– Vi har ingen forslag om det til behandling i departementet. Det vil både være fordeler og ulemper med å etablere et slikt register, som fantes tidligere og som lå under Tollvesenet. Registeret ble avviklet under Bondevik 2-regjeringen i 2003, sier Røiseland.

Ifølge VG skal imidlertid Miljødirektoratet forslå en ny returordning og et obligatorisk, gebyrfinansiert småbåtregister for båter større enn 5,5 meter. I forslaget skal gebyret brukes til at avhendingen ikke koster noe for båteier, for å unngå forurensingspotensialet i forbindelse med eierløse båter.

– Sidestill båt og bil

Per Svennar har kjempet for et obligatorisk småbåtregister i en årrekke. Sidestill båt med kjøretøy på land, sier han.

– Alle motoriserte kjøretøy på sjøen burde vært behandla som kjøretøy på land. Dessuten skulle ansvarsforsikring vært obligatorisk, for akkurat som med en bil hvor du kan gjøre mye skade på andre mennesker, materiell og miljø med en båt.