Elever ved Ringshaug skole i Tønsberg bruker matpausen til å se på Supernytt og diskutere med hverandre.
Det reagerer Espen Ohren på. Han har en datter som ofte kommer hjem med en matpakke som ikke er spist opp.
– Jeg syns det er veldig flott at hun kommer hjem og forklarer hva hun har sett på Supernytt. Samtidig kommer hun hjem med en matpakke som ikke er spist opp, sier han.
Forklaringen fra datteren er at hun ikke får tid til å spise opp maten sin.
– Jeg syns at næring for læring er en god ide, sier Ohren og legger til at han ønsker at matpausen skal bli brukt til å spise og slappe av.
- Les også: Lunsjen er viktigere enn vi trur
Skolens ansvar
Han får støtte av Anne Wang-Nilsen som jobber som lærer og matinspirator. Hun sier at det er skolens ansvar at barna får god tid til å få i seg nok næring.
– Jeg syns det er omsorgssvikt. Det er ingen bevissthet rundt mat og måltid, og hvor viktig det faktisk er, sier hun.
– Ørene og øynene brukes for å innta nyheter, høre på lydbøker eller annen underholdning. Da får hjernen veldig mye å forholde seg til, og det blir ingen pause, fortsetter hun.
Wang-Nilsen mener dette bryter med de nasjonale retningslinjene for mat og måltid fra Helsedirektoratet.
– Måltidet skal fremme konsentrasjon og læring. Gode rammer for måltidet, med ro og nok tid til å nyte maten, gir grunnlag for måltidsopplevelser og trivsel.
- Les også: Innfør felles måltid i skolen
– Følger nasjonale retningslinjer
Rektor ved skolen, Linda Nilsen, sier det finnes forskjellige løsninger rundt omkring i Norge.
Noen skoler velger å lese for elevene, andre velger diskusjon.
– Vi har en lærer som velger denne løsningen fordi Supernytt tar opp aktuelle temaer og elevene blir engasjert, sier rektoren.
– Får elevene god tid til å spise matpakken?
– Ja, det gjør de. Vi følger nasjonale retningslinjer.
Skolen i Tønsberg er ikke alene om å vise Supernytt i matpausen. Prosjektleder Frank Sivertsen i Supernytt tror omtrent halvparten av skolene viser programmet, enten innimellom eller regelmessig.
– Hva tenker du om kritikken som kommer frem her?
– Jeg synes hver enkelt lærer må finne ut av hvordan de best får matro i sin klasse. Mange klasser faller til ro når de ser Supernytt. Vi har stor tiltro til lærernes vurderinger og kjennskap til egne elever.