Har du en drøm om å nyte varme sommerdager på sjøen? Alt du trenger er en båtførerprøve, som består av et teoretisk kurs med eksamen du kan ta på nett.
Racerbåtfører Pål Virik Nilsen fra Sandefjord finner ikke kurset særlig relevant for å bli en god båtfører.
– Formatet er veldig gammeldags og kjedelig. Fire timer av kurset består av å lære seg navigering med kart, kompass og rullelinjal. Det hører ikke hjemme på en båtførerprøve i dag. Jeg mener det bør fokuseres mer på praktisk båtføring, sier han.
Større og raskere båter
Båtparken i Norge har de siste årene blitt større og raskere. Små tresnekker som går i fem knop er byttet ut med store cabincruisere og raske daycruisere.
– Kunnskapen i båtførerprøven har ikke fulgt kurven i det hele tatt. Dessuten er det altfor mange aktører på markedet, som garanterer at du både skal bestå og betale lite. Det virker som målet er å få folk gjennom kurset uten å stille krav til båtkjøring. Hva er vitsen da? spør Nilsen.
De siste årene har det vært en rekke alvorlige båtulykker. I oktober mistet to personer livet etter at en båt kantret i Seljordsvannet. I april i fjor omkom en mann etter å ha kjørt fast i en stake i Hankø i Østfold.
Holder egne kurs
Med firmaet Helt-Propell AS holder Nilsen kurs for sjåfører av høyhastighetsbåter. Da bruker de halve dagen på teori og halve dagen på vannet i båt.
– Det er den praktiske delen deltakerne finner mest interessant. Da får de mestringsfølelse, forklarer racerbåtføreren.
Kommunikasjonssjef Frode Pedersen i Redningsselskapet støtter Nilsen fullt ut.
– Det høres veldig bra ut å dele kurset inn i en teoretisk og en praktisk del.
Opplever båtførere på kloss hold
Pedersen forteller at mange båtførere tror evnene bak rattet på en bil er overførbare til sjøen, men at det ikke stemmer.
– Det er mange flinke båtførere som tar båtlivet seriøst, men det finnes en del dårlige båtførere der ute.
Mange ulykker skyldes at folk kjører for fort. Derfor ønsker Pedersen i tillegg til en praktisk del i båtførerprøven, et sertifikat for hurtigbåter.
– Båter har blitt en forbruksvare hos folk. De kjøper seg stadig større og raskere båter. Derfor vil jeg oppfordre vår nye næringsminister Torbjørn Røe Isaksen til å utvide båtførerprøven.
Vil vurdere endringer
Oppfordringen tar statsråden på alvor og svarer i en e-post at Nærings- og fiskeridepartementet skal legge fram en melding for Stortinget om fritidsbåtulykker. Der skal de også vurdere om båtførerprøven bør utvides og om det bør innføres et høyhastighetssertifikat.
Røe Isaken sier videre at det er gjort flere tiltak for å øke sikkerheten ved bruk av fritidsbåter, blant annet ved å øke bevilgningene til Statens Havarikommisjon, slik at de kan undersøke flere fritidsbåtulykker.
– Dette vil gi oss enda mer kunnskap og bidra til at eventuelle nye tiltak treffer bedre, sier næringsministeren.