Hopp til innhold

Ønsker voldsadvarsler på melkekartongene

Det er ti år siden Ragnhild Gjerstad mistet barnebarnet sitt etter mishandling. Nå ønsker hun at påtrykket «Det er ikke lov å slå barn. Overgrep og vold er forbudt» daglig skal leses ved frokostbordet.

Christoffer Gjerstad Kihle.

SAVN: Ragnhild Gjerstad sier hun tenker på barnebarnet sitt hver eneste dag.

Foto: Bildemontasje/privat/NRK

Den 2. februar 2005 blir Christoffer Gjerstad Kihle funnet livløs i sin egen seng hjemme i Kodal. Gutten dør av hodeskader – åtte år gammel.

I månedene før dødsfallet reagerer flere, blant andre besteforeldre, på at Christoffer stadig har blåmerker. I 2009 blir stefaren dømt til åtte års fengsel for å ha mishandlet åtteåringen til døde.

Mormoren Ragnhild Gjerstad forteller i dag at hun ikke forstod hva som skjedde før det var for sent, og har i ettertid blitt en talsperson for arbeidet mot vold mot barn.

– Ingen barn må oppleve det Christoffer opplevde. Det er veldig viktig, og det er grunnen til at jeg står så på, sier hun til NRK.

Gjerstad har et ønske om at alle melkekartonger i landet skal merkes med skriften «Det er ikke lov å slå barn. Overgrep og vold er forbudt».

Grunnen er at hun tror at både redde barn og voldsutøvere på denne måten vil kunne se skriften fordi melkekartonger står på de aller fleste frokostbord her i landet.

Christoffer ville vært 18 år gammel nå. – I dag hadde han kjørt bil og vært en voksen mann, sier Ragnhild Gjerstad. Hør hele intervjuet her.

Kan bli noe av

Administrerende direktør i Q-Meieriene Bent Myrdahl er positiv til Gjerstads innspill.

Melkekartong.

GÅRD: Fram til påske er det Melsom gård i Stokke som pryder melkekartongene på Østlandet.

Foto: Henrik Bøe / NRK

– I og med at vi er et forbrukerdrevet meieri så ønsker vi at forbrukerne også skal kunne bruke den flata de har på melkekartongen til engasjerende formål. Dette er en viktig sak som kan passe inn i vårt tankesett og det forbrukerne som bruker Q-produkter tenker. Så vi er åpne for å vurdere dette.

– Tror du denne skriften også kan bli for hard kost for enkelte rundt frokostbordet?

– Det må vi sjekke med Q-forbrukerne. Det er dem som driver oss. Det gjelder alltid å finne en god ordlyd, vi ønsker ikke å støte noen. Men i den grad vi kan være med på å spre et viktig budskap for å få de riktige holdningene inn, så er vi positive til det.

Også pressevakt Veronika Skagestad i Tine syns forslaget er bra.

– Vi får mange innspill til forskjellige temaer som vi kan ha på melkekartongen og vurderer hvert enkelt tilfelle. I dag er vi hovedsamarbeidspartner med Røde Kors og denne typen informasjon sammarbeider vi primært med dem om. Derfor er det mer aktuelt å se om det finnes andre måter å støtte opp om dette viktige temaet på, sier hun.