– Lokalsamfunnene sitter igjen med gevinsten. Det er både nyttig og hyggelig for både Holmestrand og Sande, sier ordfører Elin Gran Weggesrud (Ap) i Sande kommune.
Bommene ved Hanekleiva på E18 i Sande og ved Ødegården mellom Sande og Holmestrand, finansierte bygging av ny E18. Fra 2002 til 2013, betalte bilistene til sammen 2,3 milliarder kroner i bompenger. Men etter at bommene ble tatt ned, var det penger til overs.
Les også:
Overskudd
– Målet er å komme så nær null som mulig. Men siden vi må ha nok penger til å betale alle regninger, må det være et gjenstående beløp, sier avdelingsdirektør Tore Kaurin i Statens vegvesen i Vestfold.
Overskuddet skal ikke betales tilbake til bilistene. Fylkesrådmannen i Vestfold fylkeskommune vil heller at Sande og Holmestrand deler beløpet og bruker det på fylkesveiene. Det er samferdselsutvalget i Vestfold fylkeskommune som avgjør saken.
Ville ha alt selv
Ordføreren i Holmestrand sier at først ville både Holmestrand og Sande ha hele beløpet selv.
– Siden Sande fikk en større pott da bommene ble satt opp, hadde vi håp om å få en større andel av de 11 millioner kronene. Men i det gode samarbeidet med en kommune vi skal slå oss sammen med, ble vi enige om å dele beløpet, sier Alf Johan Svele (H).
Ny beredskapsvei
Så nå skal pengene brukes på fylkesveier som er beredskapsveier hvis E18 må stenges. Sande-ordføreren er glad for pengene.
– Det er helt supert! 5,5 millioner høres kanskje ikke mye ut til veiomlegging, men det er et godt bidrag, sier ordfører Elin Gran Weggesrud.
Pengene skal gå til å lage en rundkjøring ved bensinstasjonen YX ved Gamle Sørlandske og Sandebuktveien, og til å legge om 200 meter vei på Gamle Sørlanske i forbindelse med boligutbygging
– Pengene må brukes innen 2018. Klarer dere det?
– Det gjenstår å se, men det er målet vårt, sier Gran Weggesrud.
Ny vei utenom butikker
I Holmestrand skal 5,5 millioner fra bompengene gå til å få en ny fylkesvei gjennom byen. 770 meter med ny vei og trafikksikkerhetstiltak koster anslagsvis 130 millioner kroner og er under planlegging,
– Vi mener at dagens vei gjennom butikker ikke egner seg som beredskapsvei for E18 med dagens trafikkmengde, sier Svele.