Hopp til innhold

På denne strekningen må elbiler snart betale bompenger

Fra 1. juni blir det ikke lenger gratis for elbilister å kjøre på E18 i Vestfold.

Her fra Kopstad-Gulli på E18 i Vestfold som er en ny strekning med 110 km/t.

MÅ BETALE: Elbilister kan ikke lenger passere gratis på E18 gjennom Vestfold og Telemark. Her fra Kopstad-Gulli på E18 i Vestfold.

Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB

Mens bompenger har blitt en del av hverdagen for elbilister i Oslo og andre store byer, har elbiler sluppet unna betaling på E18 i Vestfold og Telemark.

Nå melder Vegfinans at bompengene innføres på sju bomsnitt mellom Gulli i Tønsberg til Langangen i Porsgrunn.

Passeringene vil koste mellom 2,80 kroner og 6,40 kroner.

Totalt vil det koste 30,40 kroner for nullutslippsbiler å kjøre gjennom de sju bomsnittene.

Elbiler med bombrikke får 50 prosent rabatt. Uten bombrikke må elbilene betale vanlig takst.

Les også: Datoen er klar: Nå må elbilene betale bompenger i Bergen

Bompengering på Nygårdsbroen i Bergen fotografert i rushen
Bompengering på Nygårdsbroen i Bergen fotografert i rushen

– Godt kompromiss

Elbilforeningen i Vestfold og Telemark synes det er greit at elbilene må betale noe, så lenge det er 50 prosent rabatt.

– Vi mener at det må være en miljørabatt der elbilen betaler noe. Det er et godt kompromiss til å sikre inntektene til bomselskapet og samtidig stimulere folk til å kjøpe elbil, sier styreleder Trond Skilbred.

Trond Skilbred

RABATT: Styreleder i Elbilforeningen i Vestfold og Telemark, Trond Skilbred, tror ikke bompenger alene får folk til å velge bort elbiler, men at det er viktig å beholde rabatter.

Foto: Linn Løkken / NRK

– Frykter dere at gulroten nå blir mindre og mindre for elbilister?

– Nei, men hvis man tar bort alt på en gang, vil effekten forsvinne av å ha disse insentivene. Folk ser heller på det kortsiktige og tenker ikke så mye på miljøet i den sammenheng, sier han.

Elbilforeningen tror heller ikke folk velger bort elbil fordi de må betale litt bompenger.

Det viktigste er å beholde rabatter både for bompasseringer og parkering, påpeker han.

– Skal man stimulere til det grønne skiftet, er overgangen til elbil viktig. Det er et markant fotavtrykk i hverdagen. Da vil man få effekten av friskere luft i byene, samtidig som det bidrar til det store grønne skiftet.

Les også: Aasland vil tapetsere E18 med vindturbinar

Terje Aasland ved E18
Terje Aasland ved E18

Elbileier mener det er riktig

Elbileier Jan Ivar Bjerregård mener det er rimelig at elbiler også må betale for å kjøre på E18.

Elbileier

RIMELIG: Elbileier Jan Ivar Bjerregård synes det er rimelig at elbileiere også må betale litt bompenger.

Foto: Tom Ole Buaas / NRK

– Jeg synes det er riktig. Vi må være med på det spleiselaget. Veiene må bygges og vedlikeholdes, så det tenker jeg er greit, sier han.

Gratis bompasseringer var en av grunnene til at han kjøpte elbil.

– Er det en nedtur å måtte betale bompenger nå?

– Hvis jeg tenker på meg selv, er det. Man ønsker ikke å betale noe mer for å kjøre bil. Det koster ganske mye som det gjør, spesielt med de prisene som har vært på strøm og diesel, sier han.

Å kvitte seg med elbilen er ikke aktuelt.

– Det er mange fordeler med elbil utover at det er billig å kjøre med, sier han.

Trenger mer inntekter

Bompenger for elbiler ble vedtatt av fylkespolitikerne før jul.

Årsaken er at det trengs mer penger til å betale ned veiene, forteller Liselotte Aune Lee, leder av hovedutvalg for samferdsel i Vestfold og Telemark fylkeskommune.

– Slik at vi kan ta bort bomstasjonene på den tiden vi har forespeilet velgerne, sier hun.

Nedbetalingstiden er satt til 20 år.

Lee er glad for at flere skaffer seg elbiler, men det fører til mindre inntekter.

I 2022 var andelen elbiler over 20 prosent på E18 i Vestfold, ifølge Vegfinans.

– Det er kjempefint for å oppnå miljøkravene, men det gjør at prognosene for å betale tilbake veiene ikke holder. For å unngå røde tall i regnskapet og forlenget tilbakebetalingstid, gjør vi det på denne måten, sier Lee.

Hun kan ikke utelukke at prisen blir høyere for elbiler i framtida.

– Foreløpig ser det ut til å være nok, men det kommer også an på hva bileiere vil foreta seg. Hvis mange nå tar del i det grønne skiftet og skaffer seg nullutslippsbil, kan man kanskje komme i en situasjon etter hvert med like avgifter for alle kjøretøy, sier hun.

Elbilforeningen tror også det vil skje på sikt.

– Når alle eller flesteparten kjører elbil, vil man få effekten og da vil insentivene være annerledes i framtiden, sier Skilbred.

Økning i passeringer

Fra 2021 til 2022 har det vært omtrent 50 prosent økning i andel elbiler på E18 Vestfold fra 9,6 til 14,3 millioner passeringer, ifølge Vegfinans.

Les også: Ti unge sjåfører mistet lappen i fartskontroll i Vestfold – høyeste hastighet målt til 230 km/t

Flere hundre biler møtte opp på biltreff på Langrønningen.
Flere hundre biler møtte opp på biltreff på Langrønningen.