Hovedveien mellom Oslo og Kristiansand er en av landets mest trafikkerte motorveier.
Når køen blir lang nok, kjører mange gjennom bygda Langangen, som ligger mellom Larvik og Porsgrunn.
Det liker Mona Aaby dårlig. Ungene hennes får ikke lov til å sykle til fotballbanen og badeplassen lenger. Det føles ikke trygt langs veien.
Hun ser biler som kjører opp på fortauet, og ikke viser hensyn. Noen kjører på rødt lys.
– Jeg har latt være å gå tur med bikkja mi når det har vært som verst, da har jeg ikke turt å gå.
Føles ikke trygt
Leder av velforeningen i bygda, Marthe Nøklegård, forteller at de har sagt fra til politiet, fylkeskommunen og Nye Veier AS, som er utbygger.
– Ingen har hørt på oss.
De 460 personene som bor her har fått både nytt fortau og lysregulering. Men det er ikke nok, mener Nøklegård.
Hun sier strekningen ikke er holdbar på de verste dagene.
Fylkeskommunen innrømmer at situasjonen ikke er optimal. Men de mangler penger til å finne en bedre løsning på trafikkaoset.
Ser snarveien på GPS-en
E18 har fire felt hele veien fra Oslo og sørover til Langangen. På brua er det bare to felt. Da skal det flettes, og det blir kø. Lang kø.
På nettsidene til vegvesenet vises det i rødt. Ikke sjelden er forsinkelsene på både 30 og 60 minutter.
Noen har ikke tid og tålmodighet til det. På GPS-en ser de at det går en vei gjennom bygda under brua.
Helst skulle store kjøretøy ha holdt seg på motorveien, mener prosjektleder Brian Lund i fylkeskommunen.
Han forstår at innbyggerne i Langangen er skuffa. Likevel kan han ikke gjøre noe med det.
– Det er ikke satt av penger til dette her, og løsningen er laget etter våre regler.
Lund legger til at bilistene skal stoppe og vente på hverandre, og ikke kjøre oppå fortauet.
– Det er trangt her nede og det er ikke plass til to lastebiler, og da man vente til bilene har passert.
– Håper det blir verdt det
Nye Veier AS svarer NRK at de bevisst har unngått jobber som hindrer trafikken på motorveien i sommer. Nå støper de bropilarer litt lenger unna.
– Dette er arbeid som overhodet ikke påvirker trafikkbildet, skriver kommunikasjonsdirektør Christian Altmann.
Men når sommerferien er over, blir det full fart på utbyggingen. Det betyr mer kø.
Om tre år skal alt bli mye bedre. Frem til da må innbyggerne leve med å være en omkjøringsbygd.
– Jeg håper det blir verdt det til slutt, sier Marthe Nøklegård.