Hopp til innhold

– Snart er Jakarta en eneste stor parkeringsplass

Trafikken er i ferd med å «kvele» Indonesias hovedstad Jakarta. Nå kan norsk teknologi bidra til å løse utfordringene.

Trafikken er i ferd med å «kvele» Indonesias hovedstad Jakarta. Nå kan norsk teknologi bidra til å løse utfordringene.

Trafikken «kveler» Jakarta

Anders Magnus i Indonesia
Foto: NRK

Verdens storbyer sliter tungt med biltrafikk som knapt nok beveger seg i gater og avenyer som synes alt for små til de enorme mengder biler som trenger seg på.

Indonesias hovedstad Jakarta er kanskje et av de aller verste eksemplene, med 9 millioner motorsykler og 6 millioner biler.

Hver eneste dag kommer det til nye 800 motorsykler og 400 biler – så snart er det helt fullt i gatene.

– I løpet av 2014 er det like mange biler og motorsykler i Jakarta som det er kvadratmeter asfalt. Da har du fått en veldig stor parkeringsplass, sier Per Fredrik Ecker til NRK.no.

Han er administrerende direktør i det norske selskapet Q Free’s Indonesia-kontor.

De har nettopp fått en ordre på om lag 1 milliard norske kroner for å levere elektroniske brikker og avlesnings-stasjoner til Jakarta by.

Trafikk i Jakarta

Trafikken i Indonesias hovedstad Jakarta står bom fast store deler av døgnet – uten at man mister humøret av den grunn. Men med 6 millioner biler og 9 millioner motorsykler blir det jo lett trangt om plassen.

Foto: Anders Magnus / NRK

Besøkte guvernøren

Kronprinsparet innledet i dag sitt besøk i Indonesia, og i kjølvannet av de kongelige følger næringsminister Trond Giske og miljøvernminister Bård Vegar Solhjell – pluss en næringslivsdelegasjon på 100 deltakere fra Norge.

Næringsministerens viktigste jobb er å fremme norsk næringsliv i dette området, og i formiddag var han på besøk i sentrumsgatene sammen med Jakartas guvernør Joko Widodo.

Guvernøren er svært populær blant vanlige folk.

Ikke bare fordi han har lovet å bekjempe den altomfattende korrupsjonen i byadministrasjonen, men også for at han ønsker å få fart i utbygging av kollektivtrafikk i byen.

Til nå har byen bare et dårlig utbygget buss- og togtilbud, og det er mye billigere for folk flest å kjøpe seg en motorsykkel enn å benytte kollektive tilbud.

– Da kommer norsk teknologi til nytte, sier Giske til NRK.no.

– Det norske selskapet Q Free leverer små elektroniske brikker som kan registrere en bil og overta vognkortets funksjon, men også brukes til rushtidsprising eller bompenger. Og guvernøren i Jakarta er opptatt av å få regulert trafikken før den kveler byen fullstendig, sier han.

Trond Giske i Jakarta

Næringsminister Trond Giske møtte Jakartas populære guvernør Joko Widodo for å snakke om hvordan Q Free-brikkene fra et norsk firma kan bidra til å løse trafikk-korkene i Indonesias hovedstad. De lokale tv-fotorafene kom først og fremst for å høre hva guvernøren hadde å si om dagens trafikk-problemer.

Foto: Anders Magnus / NRK

Åpnet kontor

Q Free var en gang en liten bedrift som ble startet i bygda Selbu i Sør-Trøndelag.

Nå har den ekspandert verden over med sitt tilbud til fortvilte bymyndigheter om hjelp til å løse problemene med køer i trafikken:

– En liten bedrift fra Selbu kan også vokse seg stor. Nå har vi kontorer ikke bare i Indonesia, men også i Brasil, Chile, Thailand - ja vi er etablert i 18 forskjellige land verden over, sier Ecker.

Næringsminister Trond Giske klippet høytidelig over båndet som markerte åpningen av Q Free’s kontor i Indonesia. Mandag skal både Giske og kronprinsparet fremme eksporten av norsk laks til Indonesia.

Syklister i Jakarta

Folk nyter å kunne sykle uten fritt under bilfri søndag på Bundrang-plassen i sentrum av Jakarta. Byens guvernør ble enda mer populær etter dette tiltaket, men folk flest venter mest på at han skal ordne opp i det elendige kollektivtrafikk-tilbudet i byen med 12 millioner innbyggere.

Foto: Anders Magnus / NRK

SISTE NYTT

Siste nytt