NRK Meny
Normal

Vurderer felles søksmål for ferieklubbsvindel

Mistanke om ferieklubbsvindel og massepågripelser på Gran Canaria har ført til at Forbruker Europa nedringes av fortvilte nordmenn. Et felles søksmål kan bli aktuelt.

Verdikort

GULLKANTET: Forbruker Europa har mottatt en storm av henvendelser fra norske turister som hevder de har blitt svindlet i Spania. Noen for opp mot 100 000 kroner. Her er en verdikupong utstedt fra ferieklubben hvor medlemmene loves luksuriøse reiser til en billig penge.

Foto: George Eustice / NRK

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

– I dag har vi hatt 30 henvendelser om slike ferieklubbsvindler. Det er en tredel av henvendelsene vi har hatt hittil i år, forteller Ragnar Wiik, som er direktør i Forbruker Europa.

Denne uke ble det klart at spansk politi har arrestert 74 personer for å ha solgt fiktive reiser og andre feriefordeler til turister på Gran Canaria. Blant de mer enn 2000 ofrene skal det være flest briter, men også nordmenn skal ha blitt svindlet.

Ifølge Wiik arbeider de allerede med 200 liknende svindelsaker på vegne av nordmenn.

Forbruker Europa finansieres av Europakommisjonen og Forbrukerrådet, og har som oppgave å hjelpe forbrukere som har fått problemer etter å ha kjøpt varer og tjenester over landegrensene i EU.

Lokkes med skrapelodd og falske gevinster

Ragnar Wiik

Direktør i Forbruker Europa, Ragnar Wiik, sier de har blitt kontaktet av mange fortvilte nordmenn etter at svindelsaken ble rullet opp.

Foto: George Eustice / NRK

– Alle henvendelsene har omtrent samme innhold: Folk blir lokket med skrapelodd og en gave mot å delta på et møte hvor de blir påvirket til å kjøpe medlemskap. Innholdet i tjenestene kan være et cruise. Etterpå viser det seg gjerne at man må betale flybilletter selv, og at disse er tre ganger så dyre som vanlige billetter.

I tillegg har noen blitt bedt om å betale et depositum på 26.000 kroner.

– Én endte opp med å betale 96.000 kroner. Alt hun fikk tilbake var en ukes opphold på Gran Canaria. Så vidt vi vet er det ingen fornøyde forbrukere, forteller Wiik.

Ofrene er stort sett mellom 60 og 70 år, og fra alle deler av landet. Noen blir utsatt for aggressiv markedsføring, mens andre møter rolige, hyggelige selgere. Det er ofte først etterpå at man skjønner hvem som er svindlere.

– Det er noen norske navn som går igjen. De snapper opp info om dem de vil lure, som de senere bruker. I tillegg vet vi at norske ungdommer blir brukt av disse selskapene for å skaffe kunder, utdyper han.

Han forteller at de også har fått rapport om to tilfeller på Rhodos, hvor de ikke tidligere har hatt saker. Moduset er det samme: Folk blir lurt av skrapelodd og falske gevinster.

– Kan ha svindlet 5–10 millioner fra nordmenn

Britt-Elin Berteussen

– Jeg regner med at pengene er tapt, men dette kan ikke bare forbigås i stillhet og la de sno seg unna. Jeg har skjønt at vi ikke er alene. Hvis vi er mange nok, så kan vi spleise på advokat og føre sak sammen, sier Britt-Elin Berteussen.

Foto: Privat

I Formlife-saken fra i fjor, hvor 800 forbrukere ble svindlet da de kjøpte slankepiller, fikk alle kundene pengene tilbake fra bankene sine. Selskapet er nå konkurs.

– Den gangen var det snakk om 2000 kroner per kunder. Nå er det gjerne snakk om 40.000 kroner per sak, og vi har allerede 200 saker til behandling. Da er det ikke urimelig å tro at dette dreier seg om 5–10 millioner kroner for norske forbrukere, forteller Wiik.

– Hva kan dere gjøre?

– Dette er en sak for spansk politi. Vi kan bare følge selskapene, ikke enkeltpersoner. Vi kan sende saker til vårt spanske søsterkontor, men det er høyst usikkert om de kan oppnå noe overfor selskapene, lyder svaret.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Club Puerto Atlantico

De pågrepne skal ha hatt base i dette hotellkomplekset i Club Puerto Atlantico i Arguineguin.

Foto: EBU

Kredittkort kan redde deg

– Er det noe håp om at disse kan få tilbake pengene sine?

– Dersom det er for sent å stoppe transaksjonen, er det ikke grunn til å tro at man får noe tilbake fra disse selskapene, men bankene ønsker ikke å gjøre transaksjoner til svindlere, så dersom man har brukt kredittkort har man gode rettigheter, svarer Wiik.

Ifølge Forbruker Europa er det første man skal gjøre å kansellere kjøpet, og eventuelt benytte sin angrerett. Deretter skal man kontakte banken. Dersom man har brukt kredittkort har man gode rettigheter.

– Man kan også ha visse rettigheter dersom man har betalt med debetkort og ikke fått varen man har betalt for. Dersom man har overført pengene via nettbank er det ingen klare regler. Da er det opp til bankene hvordan de velger å behandle disse sakene, sier Wiik.

Vil samle folk til felles søksmål

Den dårlige magefølelsen til Britt-Elin og ektemannen Jan-Erik Berteussen fra Kongsvinger ble bekreftet da oppslaget om den angivelige ferieklubbsvindelen kom denne uka.

– Mange brikker falt på plass for meg da denne saken kom opp. Den samme metoden ble brukt på oss da vi var på ferie i Arguineguin. En svensk jente ga oss et skrapelodd, og selvfølgelig vant jeg ei reise, forteller hun.

Møtet etterpå resulterte i at de spleiset på et familiemedlemskap i en ferieklubb som lovte fire gratis ukesturer og to cruise i Bahamas og Mexico.

– I ettertid viste det seg at det var fryktelig vanskelig å få tak i dem. Det gikk ukevis før vi fikk svar på e-poster, og ingenting av det vi betalte for viste seg å være en realitet, forklarer 42-åringen.

De forsøkte å booke tur, men har nå bedt selskapet om å avbryte alle bestillinger og annullere medlemskapet deres i frykt for at det skal koste mye mer enn det smaker.

Nå ønsker Berteussen å komme i kontakt med flere svindelofre til et eventuelt felles søksmål mot selskapet dersom de ikke svarer på kravene deres.

– Jeg regner med at pengene er tapt, men dette kan ikke bare forbigås i stillhet og la de sno seg unna. Jeg har skjønt at vi ikke er alene. Hvis vi er mange nok, så kan vi spleise på advokat og føre sak sammen, sier Berteussen.

NRK har gjort gjentatte forsøk på å komme i kontakt med det omtalte selskapet, men har ikke fått noen kontakt.


Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt