Hopp til innhold

Svindlet på Gran Canaria: – Håper andre kan slippe samme fellen

Pensjonistparet i 70-åra ble svindlet for 50.000 kroner da de signerte en timeshare-avtale på samme kontoret som blir omtalt som hovedbasen i en fersk opprulling av turistsvindel på Gran Canaria.

Puerto Atletico Club

PÅSPANDERT MAT OG MER: Ekteparet fra Trysil skal ha blitt lurt til å skrive under avtalen på en kontor i dette leilighetskomplekset Club Puerto Atlántico, de 58 svindelmistenkte som ble arrestert mandag denne uken skal ha hatt sin hovedbase.

Foto: EBU

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Ekteparet fra Trysil kjenner seg uhyggelig godt igjen i de ferske avsløringene av timeshare-svindel på Gran Canaria. De ønsker ikke å stå fram med navn fordi de frykter negative reaksjoner fra svindlerne.

I 2007 ble de selv lurt til å investere 50.000 kroner i en timeshare-leilighet i Arguineguín, stedet på den populære spanske ferieøya der flest nordmenn bosetter seg fast.

Avtalen signerte de på et kontor i leilighetskomplekset Club Puerto Atlántico, der de 58 svindelmistenkte som ble arrestert mandag denne uken skal ha hatt sin hovedbase.

– Det var utrivelig, og vi reagerte med ergrelse. Men det hjalp jo ikke. Vi er gamle og det var vanskelig for oss å sitte her hjemme i Norge og begynne å styre med det der nede, forteller 74-åringen til NRK.

Oppsøkt av norsk innpisker på stranda

Pensjonistparet var på ferie i Puerto Rico på Gran Canari og skulle på stranda da de ble oppsøkt av en norsk mann.

– Det var nordmenn som stod der på stranda og kapret oss. Han som kom bort til oss virket som en pålitelig kar.

Ekteparet ble påspandert tur med drosje fra Puerto Rico til Arguineguín. Der ble de først vist rundt i byen, tatt med inn på et kontor, deretter fikk de servert et restaurantmåltid før det bar inn på kontoret igjen.

Der ble de sittende i et fire-fem timer langt salgsmøte med utenlandske selgere.

– De viste oss bilder av flotte leiligheter. Papirer og alt var klargjort, men det måtte signeres der, ellers gjaldt det ikke, minnes ekteparet.

Avtalen de omsider skrev under på innebar innetaling av 6250 euro i tilknytningspris, administrative gebyr og førsteårsmedlemsavgift. Da skulle de få tilgang til en leilighet i Arguineguín som de kunne bruke i visse perioder i løpet av året, én uke om gangen.

Ikke etter avtalen

Leiligheten de ble forespeilet hadde fire-fem rom og to bad.

– Vi fikk inntrykk av at dette var profesjonelt og ble enige om å prøve. Vi var hele tiden i tvil, men lot oss overbevise, forteller han.

Da de kom dit året etter og skulle bruke leiligheten for første gang, var det en helt annen og mye mindre leilighet som ventet dem.

– Vi sa ifra til resepsjonisten da vi skulle dra, om at det ikke var dette vi hadde blitt lovet. Da sa han at han godt kunne kontakte politiet om vi var misfornøyde, men at det kom til å ta lang tid å få ordnet opp i. Da hadde vi skjønt at dette var lureri, men orket aldri å gjøre noe mer med det, sier pensjonisten.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Voucher Club Puerto Atlantico

Denne verdikupongen fikk ekteparet utdelt. Den skulle gjelde for et opphold i luksuriøse leiligheter i Arguineguín. Da de kom dit, fikk de en helt annen leilighet.

Trolig forsøkt svindlet på nytt

Pensjonistparet fra Trysil føler seg dumme som gikk fem på. De håper likevel å kunne bidra til at andre ikke går i fella ved å fortelle sin historie.

– Vi har ikke vært på kanariøyene i ettertid. Det er jo lite gøy å bli lurt for så mye penger. Det blir nok aldri noe leilighetskjøp i utlandet igjen.

Flere år etter svindelen, ble ekteparet oppringt av en svensk dame som tilbød dem hjelp til å «fikse opp» i timeshare-avtalen som de var misfornøyd med.

En dårlig magefølelse fikk ekteparet til å forhøre seg med en advokat, som frarådet dem å takke ja til tilbudet.

I den nyeste svindelsaken som er under etterforskning på Gran Canaria, skal de mistenkte også ha drevet et firma som angivelig tilbyr angrende timeshare-kunder hjelp og rettledning i klageprosessen.

Forbrukerrådet har tidligere advart mot denne type tilbud.

Overtales av andre nordmenn

Ragnar Wiik

Ragnar Wiik som er direktør i Forbruker Europa kjenner godt til typen svindel som ekteparet fra Trysil forteller om.

Foto: CF- Wesenberg

Ragnar Wiik som er direktør i Forbruker Europa kjenner godt til typen svindel som ekteparet fra Trysil forteller om. Gjennom sin virksomhet for å hjelpe forbrukere har de blitt kontaktet av mange nordmenn som har blitt kraftig lurt under et opphold på Gran Canaria.

– Salgsmetodene er smarte og gjort på et tidspunkt der folk er i feriemodus og har senket skuldrene. De er kanskje lette ofre for den type virksomhet, forklarer Wiik.

Han sier nordmenn ofte er involvert i svindelen. De anbefaler produktene til sine landsmenn, og formidler kontakten mellom turistene og de utenlandske svindlerne.

– Det er jo litt skremmende, og greit å vite om. Det er helt gjennomgående samme forretningsmetode de bruker. Man kaller disse produktene eller tjenestene for «ferieklubb» hvor du kan få rabatter på reise og opphold i en større ferieklubb som du blir medlem av, sier Wiik.

– Nordmenn høyt oppe på lista for svindlerne

Wiik sier det typiske eksempelet på Gran Canaria er at man blir oppsøkt på stranda av selgere.

– Dette kan også være norske kontaktpersoner som skaffer kontakten med forbrukere. De overtaler deg til å bli med på et møte der overtalelsesprosessen skjer, du blir ofte lokket med at du får en premie du skal hente. Du er i en slags sårbar situasjon og mange forteller at de betaler en del euro nærmest for å komme seg ut av hele situasjonen, sier direktøren.

Han forteller at nordmenn er ettertraktede ofre fordi vi har mye penger sammenliknet med andre europeere som er hardt rammet av den økonomiske krisen. Forbrukerne som har bedt dem om hjelp er ofte svindlet for ganske store beløp:

– Vi ser regelmessig at folk har brukt 300–400 euro på stranda eller i det lokalet man blir tatt med til, og faktisk 3000–4000 euro i etterkant når man returnerer til Norge, utdyper Wiik.

Han anbefaler nordmenn å bruke kredittkort når de inngår liknende avtaler i utlandet.

– I Norge er man beskyttet gjennom finansavtaleloven, som gir deg rett til å fremme et reklamasjonskrav basert på svindel mot kortutsteder, så det er en ekstra sikkerhet du har dersom du bruker kredittkort, sier Wiik.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

SISTE NYTT

Siste nytt