Finner slanger, veps og insekter i langtidslagrede fly etter pandemien

EUs byrå for flysikkerhet advarer flyselskap mot bruk av fly som har stått stille lenge på grunn av pandemien. «Fremmedelementer» som slanger, skorpioner, veps og insekter blokkerer instrumenter som viser fart og høyde.

Virgin Orbit

EASA ADVARER: EUs byrå for flysikkerhet, EASA, advarer flyselskaper når fly skal i bruk etter å ha vært lagret lenge. Bildet viser en jumbojet, Boeing 747, fra Virgin Orbit som tar av fra lagringsplassen i ørkenen Mojave i California.

Foto: Matt Hartman / AP

Denne artikkelen er over en måned gammel, og kan inneholde utdaterte råd fra myndighetene angående koronasmitten.

Hold deg oppdatert i NRKs oversikt, eller gjennom FHIs nettsider.

EASA har varslet flyselskapene om en alarmerende trend, skriver The Guardian.

EUs byrå for flysikkerhet viser til en rekke rapporter om feilmeldinger i løpet av de første flyturene etter at et fly har vært parkert lenge på grunn av pandemien.

Det dreier seg i hovedsak om feil på instrumentene som viser fart og høyde. EASA viser til «fremmedelementer» som er funnet i de såkalte pitotrørene og i andre sensitive og vitale deler som slanger og ledninger.

Problemene ved de første flyvningene skyldes som regel at veps, biller, larver og andre insekter har tatt seg inn i deler i flyene.

tildekket fly

Flyselskapene forsøker å beskytte flyene sine under langtidslagring. Men larver, biller og diverse insekter kan trenge langt inn i flykroppen uten å bli oppdaget.

Foto: Michael Sohn / AP

Men det er ikke det eneste som har sneket seg inn.

Skorpioner, øgler, ormer og slanger er lettere å oppdage.

Pitotrør er L-formede rør som stikker ut av flykroppen. De er avgjørende for å fange opp informasjon fra utsiden av flyet, spesielt om fart og høyde.

Ulempe ved lagring i varme

The Guardian skriver at mange tusen fly er langtidslagret i varme områder for å hindre rust og korrosjon på flyene.

De største lagringsstedene i varme strøk skal, være i ørkenen Mojave i California og i Alice Springs i Australia.

Ulempen ved å lagre de i ørkenlandskapet der, er alle insektene og «dyrene» som tar seg til rette i de parkerte flyene.

Veps, biller, larver og andre insekter klarer å ta seg inn i pitotrør og andre steder selv om disse er tildekket med «gaffa-tape» og plast.

Klapperslange i hjulbrønnen

Det australske flyselskapet Qantas har lagret mange av sine største fly, Airbus 380, i ørkenen Mojave i California.

Sjefsflyteknikker Tim Heywwod forteller til The Guardian at de parkerte flyene har problemer med klapperslanger som tar seg til rette.

klapperslange Texas

Det australske flyselskapet Qantas må jage bort klapperslanger fra langtidsparkerte fly i ørkenen Mojave i California. Bildet viser en klapperslange i Old San Patricio i Texas.

Foto: Eric Gay / AP

– Området er kjent for sine feite klapperslanger. De elsker å åle seg opp på de varme gummidekkene. Slangene forsøker å ta seg inn i dekkene og inn i bremsesystemene, sier Heywood.

I visse tilfeller har slangene kommet seg inn i hjulbrønnen, rommet der hjulene er når flyene er i luften.

De som har ansvar for vedlikeholdet er utstyrt med hver sin «langkost» i tillegg til hjulhammer, forklarer sjefsteknikeren. De banker og slår for å jage bort de ubudne gjestene som har tatt bolig i Qantas-flyene.

Avbrøt «takeoff» to ganger

EASA melder at flere fly har måttet avbryte «takeoff» og returnere for å bli nærmere undersøkt.

Et passasjerfly fra Wizz Air måtte avbryte takeoff to ganger fordi fartsmåleren ikke fungerte etter at flyet var lagret i 12 uker, skriver New York Post. Det ble funnet tre larver inne i et pitotrør.

wizz air

Et fly fra Wizz Air måtte avbryte takeoff to ganger etter å ha vært lagret i 12 uker. Bildet er fra Luton i mai 2020.

Foto: Andrew Boyers / Reuters

Selskapet hadde utført nødvendig vedlikehold, uten at insektene som blokkerte pitotrørene ble oppdaget. Før avgang ble flyet også inspisert av de to flyverne.

– Ingen feil ble oppdaget, konkluderte rapporten til britiske luftfartsmyndigheter.

Da flyet taxet i lav fart, viste fartsmåleren høy hastighet, men da flyet hadde høy fart rett før det skulle lette, viste fartsmåleren null i hastighet. Selv etter grundig sjekk av flyet, skjedde det samme fem timer senere.

Da pilotene bestemte å avbryte «takeoff», hadde flyet en fart på 222 kilometer i timen (120 knop) mens instrumentene viste null. De klarte å stanse flyet på rullebanen før det var for sent.

Ja, problemstillingen om blokkerte pitotrør som fører til at flygerne får feil informasjon om f.eks. flyets hastighet er i seg selv høyst reell, ingen tvil om det. Det har forårsaket / bidratt til ulykker tidligere, f.eks.:

Dødsulykker

Blokkerte pitotrør har vært et stort problem også tidligere og ført til flere dødsulykker.

Det mest kjente var en ulykke med Air France 1. juni 2009. Flyet av typen Airbus 330 var på vei over Atlanterhavet fra Rio de Janeiro i Brasil til Paris. Alle de 228 om bord omkom. Granskerne har funnet ut at pitotrør var blokkert av is slik at autopilot var satt ut av spill.

2. oktober 1996 styrtet et Boeing 757-fly fra Aeropuro på vei fra Miami i Florida til Chile. Flyhavarikommisjonen fant ut at vedlikeholdsarbeidere hadde glemt å ta av en tape som dekket pitotrør. Alle de 70 ombord døde.

Samme år, 6. februar 1996. Igjen var det et Boeing 757-fly som styrtet på grunn av blokkerte pitotrør. Granskere fant ut at veps hadde bygget et reir inne i et pitotrør etter at flyet hadde stått urørt på bakken i 20 dager. Flyet tilhørte Birgenair. Alle de 189 ombord omkom.

flylagring Frankrike

EASA advarer mot farer når fly som har vært lagret lenge, skal i lufta. Bildet er fra flylagringsplassen i Azereix i Frankrike.

Foto: Lionel Bonaventure / AFP

Mer om koronaviruset

Status Norge

Sist oppdatert: 26.01.2022
102 972
Smittede siste 7 dager
253
Innlagte
1 416
Døde
4 308 405
Vaksinerte

SISTE NYTT

Siste nytt