Tirsdag 1. september vil piloter gjennomføre tester i en simulator på Gatwick flyplass utenfor London.
7. september vil europeiske testpiloter gjennomføre reelle flyvninger i Vancouver i Canada, skriver BBC.
- Forstå verden: Meld deg på ukesbrevet til Urix
EASA understreker at deres tester skjer uavhengig av tilsvarende tester som det amerikanske luftfartstilsynet FAA står bak.
FAA har ved flere tilfeller blitt kritisert for å ha for nære bånd til flyprodusenten Boeing, skriver blant andre nyhetsbyrået Associated Press.
Det var europeiske og asiatiske luftfartsorganisasjoner som først ga ordre om å sette flytypen på bakken etter to alvorlige ulykker. Først etter det, reagerte FAA.
Flytypen ble satt på bakken verden over i mars i fjor etter ulykkene som krevde nærmere 350 menneskeliv.
Det er to måneder siden amerikanske piloter startet å teste flytypen.
Testene ble beskrevet som en «viktig milepæl» av FAA, skriver BBC.
– Når flyet kommer tilbake, vil det være ett av historiens mest grundig sjekkede fly, og vi har full tillit til at det er trygt, sier talsmann Bernard Choi i Boeing til nyhetsbyrået Associated Press.
Kritikk mot Boeing
Det har kommet flere rapporter med kritikk av flyprodusenten, skriver CNN.
I juli viste en rapport fra samferdselsdepartementet i USA at det var oppsiktsvekkende dårlig kommunikasjon mellom nøkkelpersoner i Boeing og i FAA.
Ingeniørene som skulle sertifisere Boeings 737 Max-fly, ble ikke informert om endringer i systemet som forårsaket de alvorlige ulykkene.
Personer som var involvert i testflygingene kjente til endringene i kontrollsystemet MCAS, mens de som jobbet med sertifisering i det amerikanske luftfartstilsynet FAA ikke gjorde det, skriver Associated Press.
MCAS har fått skylden for begge ulykkene, i Indonesia i oktober 2018 og i og i Etiopia i mars 2019.
I begge ulykkene ble flyenes nese presset ned av MCAS, og pilotene var ikke i stand til å gjenvinne kontrollen.
Først etter ulykken i Indonesia undersøkte FAA systemet i detalj.
Granskerne kritiserer FAA for en sterkt mangelfull godkjenning av flyet og for å ha sviktet når det gjaldt å oppdage alvorlige problemer med flyets sikkerhet.
- Les også:
- Les også:
Kongressen: – Boeing tilslører
Boeing og det amerikanske luftfartsverket FAAs godkjenning av 737 Max-flyet ble også kraftig kritisert i en rapport fra Representantenes hus før sommeren.
Flyprodusenten fikk kritikk for tekniske feil i flyets design.
Boeing ble også anklaget for manglende åpenhet overfor både myndighetene, flygerne og kundene og forsøk på å tilsløre informasjon om flyet, skriver CNN.
Komiteen bruker sterke ord når de kaller Boeing 737 Max-flyet grunnleggende mangelfullt og utrygt.
Boeing kritiseres for å ha avvist sine egne ingeniørers bekymringer, og FAA kritiseres for å ha ignorert advarsler fra sine egne eksperter under godkjenningsprosessen.
«Gamblet med sikkerheten»
I rapporten heter det at Boeing gamblet med passasjerenes sikkerhet i tiden etter ulykken i Indonesia da de lot 737 Max-flyene fortsette å fly, noe som endte med det etiopiske flyets ulykke fem måneder senere.
Interne e-poster avslører at ansatte i Boeing forsøkte å skjule problemer fra luftfartsmyndighetene og vitset om at deres 737 Max-fly var «tegnet av klovner».
«Ville du ha plassert familien din på et fly som er trent av en Max-simulator? Det ville ikke jeg gjort,» skrev en av de ansatte i Boeing til en kollega, rundt åtte måneder før den dødelige flystyrten i Etiopia.
Boeing-sjef fikk sparken
Etter de to tragiske ulykkene har flyprodusenten Boeing slitt med sitt gode navn og rykte Lille julaften i fjor måtte toppsjefen Dennis Muilenburg ta sin hatt og gå.
I en offentlig uttalelse bekreftet flyprodusenten at Muilenburg hadde «trukket seg fra sin stilling med umiddelbar virkning».
Ifølge Boeing var utskiftingen «nødvendig for å gjenopprette tilliten til selskapet» og reparere forholdet til kunder, sikkerhetsmyndigheter og andre som har interesser knyttet til flyprodusenten.