Norsk skip løste ikke MH370-mysteriet – nå avsluttes et av historiens største flysøk

Etter fire år med leting og satsinger på flere hundre millioner dollar, stanses nå formelt søket etter passasjerflyet fra Malaysia Airlines.

seabed

INGEN FUNN: Det norske superskipet Seabed Constructor med hjemmehavn Bergen har siden januar 2018 lett etter MH370 uten hell. Nå avsluttes søket for godt.

Foto: Tony Ashby / AFP

Tirsdag avsluttes formelt søket etter passasjerflyet fra Malaysia Airlines MH370 som forsvant 8. mars 2014.

Det er det amerikanske selskapet Ocean Infinity som har ledet søket, hvor de under et siste dypvannssøk brukte det norske skipet Seabed Constructor.

Men søket ga ingen resultater, og malaysiske myndigheter har nå besluttet at de ikke vil fortsette leteprosessen.

– Vi tok saken opp i kabinettet og ble enige om å fortsette søket frem til 29. mai. Det vil ikke utføres videre søk etter dette, sa den malaysiske samferdselsministeren Anthony Loke Siew Fook til nyhetssiden ABC News forrige uke.

FILE PHOTO: Malaysian Airlines Boeing 777 with the registration number 9M-MRO flies over Poland

BOEING 777: Passasjerflyet fra Malaysia Airlines Boeing 777-200ER forsvant på mystisk vis natt til 8. mars 2014 over Thailandbukta.

Foto: Stringer . / Reuters

Fikk ikke pengepremie

I desember i fjor ble det kjent at det norske skipet eid av Swire Seabed i Bergen, skulle engasjeres i det store forsvinningsmysteriet.

Ocean Infinity hadde ikke en signert kontrakt om å utføre arbeidet, men fant de flyet skulle de motta en pengepremie på 70 millioner dollar. Til tross for at det var kort tidsfrist, ble Seabed sendt ut på oppdraget.

Søket stanset offisielt i januar 2017, der mannskap fra Australia, Malaysia og Kina også var involvert.

FRANCE-OVERSEAS-REUNION-ACCIDENT-AVIATION-INVESTIGATION

MYSTERIUM: Forsvinningen av MH370 blir beskrevet som et av de største mysteriene i luftfartens historie.

Flyet hadde 239 mennesker om bord og skulle frakte passasjerene fra Kuala Lumpur til Beijing. Det var flest kinesere og malaysiere om bord, men også mennesker fra blant annet Nederland, USA, Canada, Frankrike og Russland.

Jakten på passasjerflyet omtales som et av de største søkene og mysteriene i luftfartshistorien, både over og under vann. Totalt har det dekket mer enn 120 000 kvadratkilometer i Det indiske hav. Søket har kostet bortimot 200 millioner dollar.

Protester fra familiene

Flere av passasjeraneres familiemedlemmet reagerer på at søket nå avsluttes, og ber om at det skal fortsette.

– De sier søket er så dyrt, men det har likevel ikke kostet mer enn en helt ny Boeing. Malaysiske myndigheter må be andre land om bistand hvis dette kun handler om penger, sier Grace Nathan som hadde en mor om bord på flyet til The Guardian.

– Det er viktig at folk husker at MH370 ikke er historie, fortsetter han.

FILE PHOTO: Handout photo of a Boeing 777 flaperon cut down to match the one from flight MH370 found on Reunion island off the coast of Africa in 2015 being lowered into water to discover its drift characteristics

VRAKRESTER: Letemannskap drar opp vrakrester de finner i havet. Bildet er fra 2015.

Foto: Handout / Reuters

Det har vært en hel rekke med teorier og debatter for hvordan MH370 forsvant, og det dukker stadig opp flere.

En rapport har antydet at flyet var ubemannet da det styrtet, og vrakrester har ledet til flere spor uten svar. Etterforskere uttalte tidligere denne måneden at flyet ikke ble styrtet bevisst av piloten.

Likevel er dette ikke bekreftet, og det er fortsatt ukjent hva som skjedde etter at flygelederne mistet kontakten med MH370 over Thailandbukta den natten.

SISTE NYTT

Siste nytt