Hopp til innhold

Tror MH370 var ubemannet da det styrtet

En fersk rapport antyder at ingen satt ved spakene i cockpiten på det malaysiske flyet da det styrtet et sted i havet for to og et halvt år siden.

MH370 vingeklaff

VINGEKLAFF: Tanzanianske myndigheter overleverte vingeklaffen fra ulykkesflyet til australske myndigheter i sommer.

Foto: STRINGER / Reuters

Til nå er det bare funnet et tjuetalls vrakrester som er skylt i land flere steder i Det indiske hav, men etter å ha saumfart store havområder har letemannskapene fremdeles ikke funnet selve flyvraket.

Svaret på hva som skjedde med flyet etter at det mistet kontakten med flygelederne over Thailandbukten natt til 8. mars 2014, er fortsatt ikke kjent.

Denne uken er eksperter samlet i Canberra i Australia hvor de skal gå gjennom funnene på nytt.

Bekrefter tidligere teori

I dag kom det australske trafikksikkerhetsbyrået med en ny rapport som underbygger en av hovedteoriene til etterforskerne, nemlig at ingen satt ved spakene i cockpiten da flyet gikk tomt for drivstoff og styrtet et sted i Det indiske hav vest for Australia.

Flere har stilt spørsmål ved denne teorien de siste månedenem, ifølge nyhetsbyrået AP.

AUSTRALIA-MALAYSIA-CHINA-AVIATION-MH370-TRANSPORT-MAURITIUS

IKKE UTLØST: Undersøkelser av vingeklaffen tyder på at den ikke var i bruk da flyet styrtet.

Foto: STR / Afp

Hvis noen hadde hatt bevisst manøvrert flyet, kunne det ha svevd mye lengre og dermed gjort søkeområdet tre ganger så stort.

Men den nye rapporten som blant annet baserer seg på satellittdata, viser at flyet hadde en brå nedstigning i sine siste sekunder. Rapporten baserer seg også på analyser av en av vingeklaffene som ble funnet i Tanzania.

Undersøkelsene indikerer at klaffen ikke var slått opp da den ble brutt av vingen. Dersom piloten hadde forsøkt en kontrollert nedstigning ville han ha benyttet klaffen.

Gjennomgår alle spor på nytt

Rapporten antyder dermed at flyet stupte ukontrollert mot havet uten at noen forsøkte å styre det.

– Flyet var ikke klargjort for landing eller nedstigning. Dere får selv avgjøre om det betyr at noen hadde kontrollen eller ikke, sier leder for letearbeidet Peter Foley som understreker at de ikke kan slå noe helt fast.

– Du kan aldri være 100 prosent sikker. Vi er veldig tilbakeholdne med å uttrykke fullstendig overbevisning, sier Foley.

De neste tre dagene skal ekspertene gjennomgå de over 20 vrakdelene som så langt er funnet etter ulykken og analysere dataene på nytt.

Målet for konferansen er å kunne peke ut interessante områder hvor det videre søket etter flyskroget bør konsentreres.

Man har også sluppet ut kopier av vingeklaffen i havet for å undersøke hvor vinden og havstrømmene fører dem.

Samtidig pågår undervannssøket etter MH370 fortsatt, og først på nyåret er letemannskapene ferdige med å saumfare området på 120.000 kvadratkilometer.

Ifølge myndighetene er det ingen planer om å utvide søket, så sant det ikke dukker opp nye spor etter det forsvunne flyet.

Flyet av typen Boeing 777 hadde 227 passasjerer og tolv besetningsmedlemmer om bord da det forsvant på vei fra Kuala Lumpur til Beijing.

SISTE NYTT

Siste nytt