NRK Meny
Normal

Media – den nye fronten i konflikten mellom Russland og USA

MOSKVA (NRK) Russiske myndigheter truer nå med tiltak mot amerikanske medier som opererer i Russland. Dette skjer etter at amerikanske myndigheter sier de vil registrere TV-kanalen Russia Today RT som utenlandsk agent.

Russia Putin Vladimir Putin, Margarita Simonyan

Den russiske presidenten Vladimir Putin og redaktøren for RT Margarita Simonjan i forbindelse med 10 års jubileet for RT i 2015

Foto: Mikhail Klimentyev / Ap

Det dårlige forholdet mellom Russland og USA rammer nå også media. Amerikanske myndigheter har økt presset mot den statlige russiske engelskpråklige kanalen RT, som de mener har blandet seg inn i amerikansk politikk.

Russland svarer med å kreve at amerikansk-finansierte media som opperer i Russland skal registrere seg som utenlandske agenter.

Det var mandag det russiske justisdepartementet kunngjorde at det har sendt brev til en rekke amerikanske medier som opererer i Russland, der det heter at deres aktiviteter kan være i strid med russisk lov og at de derfor kan bli tvunget til å registrere seg som «utenlandske agenter».

Mot full konfrontasjon mellom USA og Russland i Syria?

Utenlandske agenter i øst og vest

Russland innførte i 2012 en lov om «utenlandske agenter», der det heter at organisasjoner som er involvert i politisk aktivitet og som mottar støtte og finansiering fra utlandet, skal registrere seg som nettopp «utenlandske agenter».

Dette uttrykket har en spesiell betydning i Russland fordi det under de brutale forfølgelsene på 1930-tallet ble brukt som begrunnelse for arrestasjoner og henrettelser av millioner av borgere i Sovjetunionen.

Men det mange ikke er klar over er at også USA i 1938 innførte en lov om «utenlandske agenter», som ble laget for å stoppe det som amerikanske myndigheter så som forsøk fra Nazi-Tyskland å påvirke opinionen.

Denne loven er nå trukket fram igjen etter påstandene om russisk innblanding i det amerikanske presidentvalget i 2016.

RT- for Trump?

TV-kanalen RT, som er mest kjent under navnet Russia Today, er beskyldt for bevisst å ha spredd nyheter som kunne være til fordel for Donald Trump og som var negativ om hans motkandidat Hillary Clinton.

RT ble startet i 2005 og er finansiert av russiske myndigheter, for å fremme et russisk syn på det som skjer i verden. Den sender foruten på engelsk også på arabisk og spansk, og har nådd bredt ut, som et alternativ til den ellers anglo-amerikanske dominansen på verdens mediemarked.

Russia Subway Blast

RT er kjent for å være raskt tilstede med direktesendinger i forbindelse med store begivenheter. Dette er bilder fra et terrorangrep i Moskva i mars 2010

Foto: AP

RT Amerika har egne sendinger fra studio i Washington DC, og det er disse som nå har fått amerikanske myndigheters søkelys rettet mot seg.

Det amerikanske justisdepartementet skal ha gitt RT en frist til 17. oktober på å framskaffe en full oversikt over hvem som jobber hos dem i USA, og krever også at kanalen må registrere seg som «utenlandsk agent», i tråd med loven fra 1938.

Ingenting er sant og alt er mulig

«Knebling av pressefriheten»

Russiske myndigheter var raskt ute med å kalle det et angrep på pressefriheten og et forsøk på å presse RT ut av det amerikanske markedet.

Russia Putin Vladimir Putin

Vladimir Putin har flere ganger snakket om at RT er et viktig instrument i russisk utenrikspolitikk

Foto: Mikhail Klimentyev / Ap

–Vi respekterer pressefriheten og behandler russiske og utenlandske medier likt sa Vladimir Putins pressetalsmann Dmitrij Peskov.

Og nå gjør altså russiske myndigheter det klart at de kommer til å svare med samme mynt om amerikanske myndigheter fortsetter med presset mot RT og engelskspråklige radiosendingene fra Radio Moskva, som nå kaller seg for Sputnik.

Usikkert for amerikanske medier i Russland

Radio Free Europe/Radio Liberty er finansiert av USA, og driver den stadig mer populære internettkanalen Nastojastsjee Vremja (som kan oversettes med Vår Tid)

Vår Tid er blant dem nå har mottatt et brev fra det russiske justisdepartementet om at de opererer i strid med loven fra 2012 om «utenlandske agenter».

Redaktøren for Vår tid, Daisy Sindelar, sier ifølge nyhetsbyrået AP at de foreløpig bare har hørt rykter om hva som kan komme til å skje, og at de derfor fortsetter sin virksomhet som normalt

Samtidig skriver nyhetsbyrået Interfax at også korrespondentkontor til amerikanske medier, som TV-kanalen CNN og The Washington Post, kan bli tvunget til å registrere seg som «utenlandske agenter».

Dette innebærer blant annet at de i alle offentlige sammenhenger må opplyse at de er registrert som «utenlandsk agent».

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt