Bakgrunnen for omstruktureringen av selskapet er de to katastrofene som har rammet Malaysia Airlines i år.
Et fly på vei fra Kuala Lumpur til Beijing forsvant sporløst i begynnelsen av mars med 239 personer om bord, mens flygningen MH17 trolig ble skutt ned over Ukraina. 298 personer ble drept.
Selskapets hovedaksjonær Khazanah Nasional, som eier 70 prosent av aksjene, ønsker nå å kjøpe ut de andre aksjonærene og utarbeide en plan for omstruktureringen innen utgangen av måneden.
Ifølge Khazanah må selskapet, som tidligere hadde et godt rykte for å være et sikkert flyslskap, gjennom en fullstendig gjennomgang for å overleve i bransjen.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
– Hver dag som går tærer på ryktet
I tillegg til de tragiske ulykkene i år, har Malaysia Airlines slitt med økende konkurranse fra andre flyselskaper.
– Hver dag som går tærer på Malaysia Airlines rykte og økonomi, sier Shukor Yusof. en malaysisk flyanalytiker i Endau Analytics til AFP.
Kutt i internasjonale ruter, antalle ansatte eller salg av fly er noen av tiltakene som det spekuleres i kan være noe av svaret for å få Malaysia Airlines i rute. Selskapet har 19500 ansatte per i dag.
- Les: Malyasia Airlines under hardt press
- Les også: Forsiktig optimisme for å finne savnet fly i havet