Hopp til innhold

Malaysia Airlines under hardt press

Den siste uken har 830 fly fløyet over det betente konfliktområdet i Øst-Ukraina. Likevel må hardt pressede Malaysia Airlines forsvare hvorfor de lot passasjerflyet fly over området.

Huib Gorter holder pressekonferanse

Visepresident i Malaysia Airlines Huib Gorter måtte svare gjentatte ganger på hvorfor de mente det var ansvarlig å la en sivilt passasjerfly følge en rute som går over det betente konfliktområdet.

Foto: Phil Nijhuis / Ap

Torsdag ble passasjerflyet Malaysia Airlines MH17 skutt ned sørøst i Ukraina, ikke langt fra grensen til Russland. Alle 298 personene om bord mistet livet.

– Det er ganske oppsiktsvekkende at et sivilt flyselskap lot flyet følge en rute som går over et slikt område, sier tidligere viseformann Robert Francis i den amerikanske havarikommisjonen til nyhetsbyrået Ap.

Luftrommet over Ukraina er en del av den mest sentrale luftkorridorene fra det sentrale Europa til Sørøst-Asia. Og Malaysia Airlines var langt ifra det eneste flyselskapet som fløy over konfliktområdet.

Over 800 fly i området

Flightradar24 har på NRKs forespørsel satt sammen en oversikt over antall fly som har flydd i området over Donetsk den siste uken.

Totalt 830 fly som tilhører 65 ulike flyselskap, blant dem Singapore Airlines, Lufthansa, Malaysia Airlines. KLM og Thai Airways, fløy over det samme området hvor MH17 styrtet.

Ifølge informasjonen NRK har fått fra Flightradar24 var det ingen norske flyselskaper på listen.

GPS-data fra Flightradar24 viser at det lå en 787 fra Air India like foran det malaysiske flyet som styrtet. Og kun 25 kilometer og få minutter bak lå det et fly som var på vei til Singapore fra København.

– Ville spare drivstoff

Twitter-bruker Vagelis Karmiros har laget et kart over flyruten til MH17 de siste 11 flyvningene. Kartet viser at flyet tok en litt annen rute enn de siste 10 flyvningene. En ruteendring som viste seg å være katastrofal for alle om bord.

(Artikkelen fortsetter etter bildet)

Laster Twitter-innhold

Det har blitt spekulert om piloten trosset advarsler fra internasjonale luftfartsmyndigheter om å fly over konfliktområdet, for å spare tid og penger på drivstoff.

– Malaysia Airlines har, i likhet med mange andre, fortsatt å bruke ruter over dette området, fordi ruten er kortere. De bruker mindre drivstoff, og dermed blir det billigere, sier Norman Shanks, professor i flysikkerhet ved Coventry University, til Business Insider.

Tre dager før flyet styrtet, økte ukrainske myndigheter trusselnivået i luftrommet over Øst-Ukraina. Myndighetene frarådet 1. juli flyvninger under 26 000 fot, mens de økte restriksjonen til 32 000 fot 14. juli. Det melder flightglobal.com.

Det malaysiske flyet fikk beskjed om å fly 33 000 fot over bakken gjennom ukrainsk luftrom, til tross for at de ba om å få fly i en høyde av 35 000 fot, skriver nyhetsbyrået Reuters.

(Artikkelen fortsetter etter videoen)

Fakta om passasjerene, besetningen og ruten til det styrtede flyet fra Malaysia airlines.

Fakta om passasjerene, besetningen og ruten til det styrtede flyet fra Malaysia Airlines.

Ingen restriksjoner i området

Fredag forsvarte visepresidenten i Malaysia Airlines selskapets avgjørelse om å fly over konfliktområdet.

– Dette kunne skjedd hvem som helst. Vi var ikke de eneste som fløy i området. Vi ser på dette som en tragisk hendelse som kunne hendt alle flyselskapene som opererte i området, sier visepresident Huib Gorter på en pressekonferanse i Amsterdam på fredag.

Kritikerne peker også på at flyselskapene ble i april advart mot å fly i luftrommet over konfliktsonen på Krim-halvøya. Men restriksjonene som ikke var obligatoriske, omfattet heller ikke området hvor MH17-flyet befant seg da det ble skutt ned.

«Området over Donetsk hvor flyet ble skutt ned, ikke er inkludert i flyrutene som er frarådet av internasjonale myndigheter. Den internasjonale organisasjonen for sivil luftfart (ICAO) hadde merket det som en trygg rute,» skriver flyselskapet til The Guardian.

Ifølge NRKs egne undersøkelser har hverken det europeiske organet for luftfartssikkerhet (EASA) eller den internasjonale organisasjonen for sivil luftfart (ICAO) satt restriksjoner om å fly i området hvor MH17 ble skutt ned.

Flyeksperter har i kjølvannet av flykatastrofen bedt om å få klarere restriksjoner og beskjeder fra luftfartsmyndighetene om hvilke områder som bør unngås av sivile flyselskaper, skriver Reuters.

EASA og Eurocontroll sendte fredag kveld ut en oppfordring til flyselskaper om å unngå utsatte områder i nærheten av flyplassene Simferopol og Dnepropetrovsk.

I løpet av forrige uke ble to ukrainske militære transport fly skutt ned, og et ble skadd av en rakett i det samme området som er kontrollert av prorussiske separatister øst i Ukraina.

Myndighetene i Ukraina hevder at det var russerne som skjøt ned flyet, mens russerne skylder på ukrainerne.

Flystyrt-området

Flyselskaper med flest flyvninger over Donetsk-området i løpet av de sju siste dagene

Flyselskap

Antall flyvninger

Aeroflot

86

Singapore Airlines

75

Ukraine International Airlines

62

Lufthansa

56

Malaysia Airlines

48

Belavia

46

Thai Airways

34

Air India

34

Pakistan International Airlines

33

Jet Airways

33

Ekspander/minimer faktaboks

SISTE NYTT

Siste nytt