De fem omkomne ble funnet helt bak i skipet, i den delen som ligger under vann, opplyste kystvakten tirsdag ettermiddag. Dermed er elleve mennesker funnet døde etter at «Costa Concordia» gikk på grunn fredag kveld. Rundt 24 mennesker er fortsatt savnet.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Samtidig har 70 overlevende passasjerer besluttet å gå til kollektivt søksmål mot rederiet som eier skipet, med krav om at alle får 10.000 euro hver i erstatning for tapt bagasje, ødelagt ferie og den skremmende opplevelsen.
Rederiet Costa Crociere legger all skyld på kapteinen Francesco Schettino, som skal ha ført skipet langt nærmere øya Giglio enn hva som er vanlig.
Han er siktet for uaktsomt drap og satt tirsdag i avhør. Imens la avisen Corriere della Sera ut et lydtak som angivelig avslører at kapteinen til tross for gjentatte oppfordringer fra kystvakten ikke dro tilbake til skipet for å lede evakueringen.
Redning for skipet?
Mens redningsmannskap leter etter de savnede i det forliste skipet, jobbes det på spreng for å hindre oljesøl. Rederiet håper drivstoffet kan pumpes ut, og at skipet deretter kan rettes opp ved hjelp av oppblåsbare bøyer og taues bort.
Flere selskaper er leid inn for å delta i forsøket på å redde det 114.500 tonn tunge skipet. I verste fall vil fartøyet måtte hogges opp på stedet.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Blant de savnede er det flere tyskere, men også italienere, franskmenn, amerikanere, samt en ungarer, inder og peruaner. Det er uklart hvem av de savnede som ble funnet omkommet tirsdag.
Redningsmannskap bruker blant annet sprengstoff i arbeidet med å gjennomsøke skipet. Eksplosivene blir brukt til å fjerne vrakdeler, møbler og annet inventar som har hopet seg opp etter at skipet krenget over på siden.
Rift i skroget
Det er stor fare for at skipet vil skli av klippen det støtter seg til, og synke ned til 70 meters dyp. Skipet har en stor rift i skroget, og italienske myndigheter frykter at store mengder olje skal lekke ut En stor oljelekkasje vil true et av de mest pittoreske og verneverdige områdene av Middelhavet.
– Det har begynt å lekke fra skipet, men det er foreløpig uklart om det er olje som lekker, sier Italias miljøminister Corrado Clini.
Ministeren sier han vil erklære unntakstilstand, noe som skal kunne frigi ekstra midler til innsatsen for å unngå en miljøkatastrofe. Det er lagt ut lenser for å begrense et mulig utslipp.
Kan ta uker
Costa Crociere har nå hyret det nederlandske selskapet Smit Salvage til å pumpe ut skipets 2.380 tonn med drivstoff. Dette arbeidet vil starte i løpet av de kommende dagene.
Hvordan arbeidet på stedet vil gå videre, er avhengig av hva rederiet og forsikringsselskapene bestemmer seg for å gjøre med skipet. En ekspert i det amerikanske selskapet Titan Salvage mener det kan ta flere uker å fjerne «Costa Concordia».