Hopp til innhold

Her rømmer passasjerene fra «Costa Concordia»

Den italienske kystvakten har frigitt et bilde som viser desperate passasjerer som firer seg ut av det grunnstøtte skipet «Costa Concordia».

Costa Concordia

Den italienske kystvakten tok dette bildet med infrarødt kamera etter forliset. Bildet viser passasjerer som firer seg ned langs skipsveggen for å komme seg om bord i livbåten, som ses nederst til venstre.

Foto: Ap

Skipet med flere enn 4000 passasjerer gikk på grunn ved øya Giglio, ved Toscanakysten, fredag kveld. Så langt er seks funnet omkommet og 29 personer er savnet.

Blant de savnede er 14 tyskere, seks italienere, fire franskmenn, to amerikanere, en ungarer, en inder og en peruaner, opplyser kystvakten.

Kystvakten publiserte tirsdag et dramatisk bilde som viser hvordan passasjerene firte seg ned langs skipsveggen på det grunnstøtte skipet og over i livbåtene.

Video Tok seg inn i ulykkesskip

Se video: Her sprenger redningsarbeidere seg inn i ulykkesskipet.

I flere dager nå har redningsarbeiderne lett etter folk i den kantrede båten. Søndag ble et sørkoreansk par på bryllupsreise reddet ut og 36 timer etter ulykken ble en av båtens ansatte hentet ut. Han var innesperret med brukket ben.

Sprenger hull

Nå kjemper redningsarbeiderne for å komme inn i deler av båten som har vært sperret for dem. Om bord i skipet er ødeleggelsene store og de forteller at det er vanskelig å ta seg fram.

I et forsøk på å komme inn i nye deler av gigantskipet, sprenges det nå hull i skroget på den 114.500 tusen tonn store båten.

Eksplosivene blir brukt til å fjerne vrakdeler, møbler og annet inventar som har hopet seg opp etter at skipet krenget over på siden.

– Vi ønsker å benytte de gode værforholdene i dag for å få så stor framgang i redningsarbeidet som mulig, sier Filippo Marini i kystvakten.

Kapteinen i forhørsretten

Kaptein Francesco Schettino blir arrestert av politiet

Francesco Schettino

Foto: STRINGER/ITALY / Reuters

Kaptein Francesco Schettino har fått kraftig kritikk etter ulykken. Både fordi båten ble ført så nærme land at den gikk på grunn og ikke minst for håndteringen etter at ulykken var et faktum.

Opptak av en telefonsamtale han hadde med havnemyndighetene fredag kveld avslører at han ikke reagerte på en ordre om å ta ansvar for evakueringen av skipet.

Kapteinen har sittet arrestert siden søndag og møter for italiensk forhørsrett i dag for å forklare seg om ulykken. Han er tiltalt for drap og for å ha forlatt skipet før alle var evakuert.

Schettinos advokat sier at han er nedbrutt og ulykkelig over tap av liv. Men mener at hans manøvrering av skipet etter grunnstøtingen brakte båten nærmere land, slik at mange liv ble reddet.

Passasjerer går til sak

Flere enn 70 av de over 4000 passasjerene som var om bord i cruiseskipet da det forliste, vil gå til rettssak mot eieren. Det sier lederen for forbrukerorganisasjonen Codacon, Carlo Rienzi.

– Vi forlanger minst 10.000 euro i erstatning for de verdiene vi har mistet, og ikke minst for den redselen vi opplevde, for ferien som ble ødelagt og for den faren vi ble utsatt for, sier Rienzi.

Mange av passasjerene har fortalt om fullstendig kaos da skipet skulle evakueres.

John Rodford sa til BBC at det var umulig å få instruksjoner på engelsk, og at han aldri så noe til besetningen på skipet.

– Folk snakket litt engelsk innimellom, men da de holdt på med livbåtene snakket de sine egne språk, som vi ikke forsto. Vi så aldri besetningen. Vi så bare kokker og kelnere, sa han.


Frykter oljesøl

Costa Concordia

Italienske myndigheter frykter at olje fra havaristen skal grise til kysten av Toscana.

Foto: FILIPPO MONTEFORTE / Afp

Det er stor fare for at skipet vil skli av klippen det støtter seg til, og synke ned til 70 meters dyp. Skipet har en stor rift i skroget, og italienske myndigheter frykter at store mengder olje skal lekke ut.

En stor oljelekkasje vil true et av de mest pittoreske og verneverdige områdene av Middelhavet.

– Det har begynt å lekke fra skipet, men det er foreløpig uklart om det er olje som lekker, sier Italias miljøminister Corrado Clini.

Clini sier han vil erklære unntakstilstand, noe som skal kunne frigi ekstra midler til innsatsen for å unngå en miljøkatastrofe. Det er lagt ut lenser for å begrense et mulig utslipp.

Tømming kan ta uker

Rederiet har hyret inn et nederlandsk firma, som er spesialister i redningsoperasjoner, til å tømme skipet for olje. De forbereder seg på å sende dykkere ned ved havaristen i dag. De frykter det kan ta opptil tre uker å få tømt «Costa Concordia».

– Selve operasjonen med å få vraket vekk fra Giglio er svært komplisert. Det kan ta mellom seks måneder og ett år, sier Jan Van De Garde som er ingeniør i redningsselskapet.

Rederiet håper at skipet kan rettes opp og reddes.

SISTE NYTT

Siste nytt