Målet for regjeringen er at det igjen skal bli flere daglige avganger med tog til europeiske byer fra Sverige.
– Svenskene velger fly altfor ofte, sier infrastrukturminister Tomas Enroth fra Socialdemokraterna til Dagens Nyheter. Han mener det mangler miljøvennlige alternativer.
– Om forutsetningene blir bedre, tror jeg flere vil velge tog, sier han. Den svenske statsråden tror det er et stort engasjement for tog blant folk.
Trafikverket får i oppdrag å se på mulighetene. De tilsvarer i dette tilfellet Jernbanedirektoratet i Norge.
Eneroth sier bevilgningene i statsbudsjettet er et forsøk på å dytte utviklingen i riktig retning, og at det kan bli lønnsomt å drifte nattog i framtida, uten statsstøtte.
Teknisk krevende
– En naturlig port til Europa er Hamburg. Der går det mange høyhastighetslinjer videre til flere europeiske byer, sier det svenske Miljöpartiets EU-parlamentariker, Jakob Dalunde, til Aftonbladet.
Det statlige svenske jernbaneselskapet, SJ, ønsker satsingen velkommen, men nevner flere saker som må løses.
Hvis togene skal kjøre via København må man ta med i beregningen at det er andre systemer for signaler og tilførsel av elektrisitet i Danmark.
Det krever bytte av både lokomotiver og lokførere, sier Jan Kyrk, forretningssjef i SJ.
Et annet problem er vognbredden. Mange steder i Europa er togene smalere enn i Sverige, noe som gjør det vanskelig for svenske vogner å bruke sporene der.
Det er heller ikke så mange sovevogner tilgjengelig, for de fleste brukes i den svenske innenrikstrafikken.
Jakop Dalunde sier løsningen kan bli å bygge nye tog for dette formålet.
Et prosjekt som kan bidra til å få nattogene tilbake er den nye senketunnelen mellom Rødby i Danmark og Puttgarden i Tyskland. Den vil gjøre jernbaneforbindelsen mye raskere. Les mer her:
Dårligere og dårlige tilbud
Den eneste nattogforbindelsen mellom Norden og kontinentet går bare i sommersesongen mellom Stockholm og Berlin via Malmö.
Toget fraktes over Østersjøen med en av de få jernbanefergene som fortsatt er i drift mellom Trelleborg og Sassnitz.
Det heter «Snälltoget» og drives av det flernasjonale transportselskapet Transdev med hovedkontor i Paris.
Nattoget fra Oslo til København ble nedlagt i 2001. I 2014 ga Deutsche Bahn opp å drifte nattoget mellom København og Hamburg, gjennom selskapet City Nigh Line.
Ikke lenge etter la City Nigh Line også ned flere av sine andre nattog gjennom Europa.
Så overtok den østerrikske statsbanen, ÖBB, driften av noen nattogforbindelser. Deres selskap Night Jet knytter fortsatt sammen noen av de store byene i Europa med nattog, blant dem er Wien, Berlin, Hamburg, München, Zürich, Milano og Roma. Også noen av jernbaneselskapene øst i Europa har beholdt noen nattogforbindelser.