Hopp til innhold

Satser på nattog fra Sverige til Europa

Det må bli enklere å ta tog til kontinentet, mener den svenske regjeringen. Derfor satser den i første omgang 50 millioner kroner på å gjenopplive nattogene, men tekniske hindringer kan gjøre prosjektet kostbart.

SJ Oslo høsten 2015 da de åpnet forbindelsen til Stockholm

Dagtoget mellom Oslo og Stockholm gjenoppstod i 2015, nå ønsker svenskene å utvide tilbudet sørover mot Europa, også med nattog.

Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix

Målet for regjeringen er at det igjen skal bli flere daglige avganger med tog til europeiske byer fra Sverige.

Svenskene velger fly altfor ofte, sier infrastrukturminister Tomas Enroth fra Socialdemokraterna til Dagens Nyheter. Han mener det mangler miljøvennlige alternativer.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S)

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) setter i første omgang av 50 millioner kroner for å gjenopplive nattogene til Europa

Foto: Jonas Ekströmer/TT / NTB Scanpix

– Om forutsetningene blir bedre, tror jeg flere vil velge tog, sier han. Den svenske statsråden tror det er et stort engasjement for tog blant folk.

Trafikverket får i oppdrag å se på mulighetene. De tilsvarer i dette tilfellet Jernbanedirektoratet i Norge.

Eneroth sier bevilgningene i statsbudsjettet er et forsøk på å dytte utviklingen i riktig retning, og at det kan bli lønnsomt å drifte nattog i framtida, uten statsstøtte.

Kong Haakon tok farvel før avreise til bryllup i Luxembourg

Får nattogene en ny renessanse? Her tar kong Haakon farvel med prinsesse Ragnhild, kronprins Olav og kronprinsesse Märtha på Oslo Østbanestasjon før avreise med tog til et bryllup i Luxembourg i 1953.

Foto: NTB scanpix

Teknisk krevende

– En naturlig port til Europa er Hamburg. Der går det mange høyhastighetslinjer videre til flere europeiske byer, sier det svenske Miljöpartiets EU-parlamentariker, Jakob Dalunde, til Aftonbladet.

GERMANY-TRANSPORT-RAIL-DEUTSCHEBAHN

Er man først kommet til Tyskland, er det mange jernbaneforbindelser videre i Europa.

Foto: MARIO VEDDER / AFP

Det statlige svenske jernbaneselskapet, SJ, ønsker satsingen velkommen, men nevner flere saker som må løses.

Hvis togene skal kjøre via København må man ta med i beregningen at det er andre systemer for signaler og tilførsel av elektrisitet i Danmark.

Det krever bytte av både lokomotiver og lokførere, sier Jan Kyrk, forretningssjef i SJ.

Et annet problem er vognbredden. Mange steder i Europa er togene smalere enn i Sverige, noe som gjør det vanskelig for svenske vogner å bruke sporene der.

Det er heller ikke så mange sovevogner tilgjengelig, for de fleste brukes i den svenske innenrikstrafikken.

Jakop Dalunde sier løsningen kan bli å bygge nye tog for dette formålet.

Sovevogn NSB i Bodø

Lang fra Europa. Denne sovevognen er avbildet i Bodø. Norge har fortsatt fire strekninger innenlands der det kjøres nattog.

Foto: Vidar Knai / NTB scanpix

Et prosjekt som kan bidra til å få nattogene tilbake er den nye senketunnelen mellom Rødby i Danmark og Puttgarden i Tyskland. Den vil gjøre jernbaneforbindelsen mye raskere. Les mer her: Snarveien til kontinentet ett skritt nærmere

Dårligere og dårlige tilbud

Deutsche Bahn la ned den siste faste nattogforbindelsen til Danmark i 2014

Deutsche Bahn la ned nattogforbindelsen mellom Hamburg til København i 2014

Foto: KAI PFAFFENBACH / Reuters

Den eneste nattogforbindelsen mellom Norden og kontinentet går bare i sommersesongen mellom Stockholm og Berlin via Malmö.

Toget fraktes over Østersjøen med en av de få jernbanefergene som fortsatt er i drift mellom Trelleborg og Sassnitz.

Det heter «Snälltoget» og drives av det flernasjonale transportselskapet Transdev med hovedkontor i Paris.

Belgium Train Strike

Nesten full stopp for nattog. Det er blitt færre og færre av dem i Europa.

Foto: Yves Logghe / Ap

Nattoget fra Oslo til København ble nedlagt i 2001. I 2014 ga Deutsche Bahn opp å drifte nattoget mellom København og Hamburg, gjennom selskapet City Nigh Line.

Ikke lenge etter la City Nigh Line også ned flere av sine andre nattog gjennom Europa.

Så overtok den østerrikske statsbanen, ÖBB, driften av noen nattogforbindelser. Deres selskap Night Jet knytter fortsatt sammen noen av de store byene i Europa med nattog, blant dem er Wien, Berlin, Hamburg, München, Zürich, Milano og Roma. Også noen av jernbaneselskapene øst i Europa har beholdt noen nattogforbindelser.

SISTE NYTT

Siste nytt