Arbeidet med å bygge muren skal starte denne måneden, og vil stå ferdig i slutten av året. Det melder BBC. Muren blir fire meter høy og én kilometer lang.
Byggingen er del av en avtale som britene inngikk med sine franske kolleger i mars i år. Muren skal knyttes til et sikkerhetsgjerde som allerede er satt opp rundt havna og inngangen til den undersjøiske tunnelen. Ifølge innenriksdepartementet skal ikke muren erstatte - men forsterke - dette sikkerhetsgjerdet.
Den britiske regjeringen skal finansiere muren, som er anslått å koste 2,7 millioner euro, om lag 25 millioner kroner.
- Les også:
Sniker seg om bord
Avtalen ble inngått etter at titusener av mennesker har forsøkt å ta seg over sjøen til Storbritannia ved å snike seg om bord på lastebiler som kjører om bord på ferjene, og ved å ta seg inn i den undersjøiske jernbanetunnelen.
De har noen ganger lagt ut avrevne greiner fra trær for å skape sperringer som gjør at lastebilsjåførene må bremse ned. Deretter har de forsøkt å snike seg om bord. Sjåfører har sagt at migranter og menneskesmuglere har gått til angrep med jernstenger.
Rundt 7.000 migranter bor for tiden i den midlertidige leiren i Calais, men hjelpeorganisasjoner anslår at tallet kan være så høyt som 10.000 mennesker.
- Les også:
Kritisk til mur
Vikki Woodfine i advokatfirmaet DWF jobber med mange transportfirmaer. Hun mener en slik mur ikke er svaret på problemene i Calais.
– Det er rett og slett en reaksjon som er lite sannsynlig å gjøre en forskjell i det lange løp - spesielt siden ruten til Calais-porten allerede er omgitt av gjerder og piggtråd, sier hun, ifølge BBC.
Woodfine mener det virkelige problemet ligger i mangel på politiarbeid. Hun får støtte fra administrerende direktør Richard Burnett i foreningen for veitransport. Han kaller muren «dårlig bruk av skattebetalernes penger».
- Les også: