Normal

Vil varme ulovlige innvandrere

FOLKESTONE, STORBRITANNIA (NRK): Mens britiske myndigheter gjør seg klare for å trappe opp kampen mot ulovlige innvandrere, gjør en gruppe seg klare til å reise motsatt vei for å hjelpe dem med varme klær før høsten setter inn.

Strømmen av flyktninger som prøver å komme til England via Frankrike har økt dramatisk de siste månedene.

SAMLER INN KLÆR: Christine Dickinson og Bridget Chapman ønsker å hjelpe migrantene som forsøker å ta seg til Storbritannia.

Det er nærmest en kontinuerlig brumming fra lange vogntog og store lastebiler på motorveien M20 mellom London og Folkestone i Kent, på østkysten av England. Dette er det nærmeste du kommer kontinentet i Storbritannia.

Fra Folkestone går togene som frakter gods, vogntog og biler gjennom den undersjøiske Eurotunnelen over til fransk side av kanalen, fra Dover går fergene som tilbakelegger de drøye 33 kilometerne som skiller Storbritannia fra kontinentet.

I sommer har mange vogntog hatt med en annen last tilbake også. En menneskelig last. Flyktninger, asylsøkere, immigranter, lykkejegere, eller «kakerlakker» som en kommentator i tabloidavisen The Sun kalte dem.

Samler inn klær

minneplakett Folkestone

En plakett på krigsmonumentet i Folkestone forteller om belgiske flyktninger rett etter utbruddet av første verdenskrig. 101 år senere pågår det en helt annen debatt om de som krysser kanalen.

Noen minutters gange fra kystbyen Folkestones krigsmonument ligger kafeen Follies. Der inne strever to kvinner med å bære frem bæreposer fulle av klær. De to er medlemmer av «Folkestone United», som ikke er noe fotballag, men en lokal forening som vil hjelpe flyktningene på andre siden av kanalen, og som nå samler inn varme klær som de skal frakte over i slutten av september.

– Det er faktiske ikke så mange som kommer til Storbritannia, mange reiser til andre land i Europa som ikke har så store problemer med dem. På grunn av farene de har utsatt seg for, vil vi gjerne gjøre vårt for å hjelpe dem, sier den ene av de to. Hun heter Christine Dickinson og kommer opprinnelig fra Nord-Irland og sier hun vet et og annet om å vokse opp i krig.

Vil gjøre Storbritannia mindre attraktivt

Men den britiske regjeringen har ingen planer om å hjelpe noen den mener ikke har noe i Storbritannia å gjøre. Statsminister David Camerons regjering har tvert imot gjort det klart at den vil trappe opp arbeidet mot ulovlige innvandrere, og sende et signal om at Storbritannia ikke er et sted de bør reise til.

Allerede har den varslet kutt i støtten til yngre asylsøkere som venter på behandling, raskere utkastelse av innvandrere som bor i landet ulovlig, og straffetiltak mot utleiere og arbeidsgivere som tar imot ulovlige innvandrere.

Forslag er også på bordet om grundigere sjekk av samtlige vogntog som kommer inn i landet via Eurotunnelen eller med ferger, og opprettelsen av interneringsleirer drevet av forsvaret. Tiden det tar å sende folk ut igjen skal reduseres kraftig.

På en forblåst høyde over havnen i Dover ligger i dag Dover Immigration Removal Centre, en tidligere fengsel med høye murer og piggtråd rundt. Hit sendes mannlige voksne asylsøkere som søker om asyl når de kommer til Storbritannia. Her venter også folk som skal sendes ut igjen.

Immigrasjonssenter i Dover

Hit til immigrasjonssenteret i Dover sendes asylsøkere som venter på svar, eller som har fått avslag. Senteret, som er bygget på et gammelt fort, har plass til over 300 personer.

Foto: Johan E. Bull / NRK

Mange rømmer også rett inn mot de større byene hvor det er miljøer av andre som kommer fra det samme landet. Her oppholder de seg ulovlig, i skjul for myndighetene. NRK har blant annet vært i kontakt med det eritreiske miljøet i London, men ingen torde stille til intervju. De færreste som klarer å smugle seg over fra Calais blir i Folkestone eller Dover.

Unntatt de mindreårige da. For de er det rekordmange av nå. De kommer nå oftere helt alene, og kommunen de kommer til, er pliktige til å ta seg av dem.

I Kent har de nå over 600 mindreårige som trenger oppfølging og et sted å bo.

Tidligere år det vært et sted mellom 200 og 250 som har dukket opp. NRK ønsket å intervjue kommunen om hvordan de taklet dette, men fikk til svar at ingen hadde tid til å snakke med oss.

langtransportsjåfør

Langtransportsjåfør Clive Pinkstone har fått seg nye lås på tilhengeren. Han reiser ukentlig via Calais og har aldri opplevd maken til de tilstandene som har vært der i sommer.

Foto: Johan E. Bull / NRK

Fått bilen angrepet gang etter gang

Nede på havnen møter NRK Clive Pinkstone som er langtransportsjåfør. Etter å ha kommet vi Eurotunnelen, må han overholde hviletiden sin før han skal videre mot London. Han viser oss den nye låsen han nettopp har montert bak på tilhengeren, etter utallige innbruddsforsøk.

– De klatrer overalt på bilen, på alle bilene. Det er ingenting du kan gjøre. Du må holde dørene låst, holder du ikke dørene låst kommer de inn i førerhuset og ransaker deg. Du kan ikke gå ut, det er for mange av dem. Du blir bare skadet, sjåfører er allerede skadet, sier Pinkstone.

Han sier det alltid har vært folk i Calais som forsøker å komme seg over til Storbritannia, men det han har opplevd i sommer har han ikke sett maken til før.

– Det nytter ikke å stenge grensene, de finner alltid nye veier. De står på en side av kanalen, og vil over på den andre. Vi må bare gjøre England til et sted som ikke er attraktivt, sier Pinkstone og trekker på skuldrene.

Høyreekstreme protesterer

Det er de konservative og UKIP som er de to største partiene i valgkretsen, og mange i området er klart negative til den ulovlige innvandringen. Da Folkestone United nylig demonstrerte utenfor Eurotunnel-terminalen til støtte for asylsøkere og innvandrere, troppet nasjonalistgrupper opp og holdt motdemonstrasjon.

– Folk har skrevet på nettsiden vår at forsvaret burde hentes inn og skutt dem alle sammen, sier Dickinson oppgitt om motstanden mot det de driver med.

– Men hvordan vet dere at ikke dette er folk som bare ønsker å ha et bedre liv, og ikke er kriserammet?

– Du går ikke gjennom Sahara-ørkenen eller krysset Middelhavet i en lettbåt, og risikerer livet ved å hoppe på et tog eller henge under en lastebil hvis du ikke er i krise, kvitterer venninnen Bridget Chapman raskt.

– Alltid når det er konflikter i verden, er folk på flukt. Nå er det mange konflikter i verden, og mange er på flukt, fortsetter hun.

Virker mer organisert

Dover Havn

Vogntog kjører av og på fergene i Dover Havn som krysser den drøye 33 km lange strekningen. Mange vogntog har hatt med seg blindpassasjerer over.

Foto: Johan E. Bull / NRK

Nede på kaia skal yrkessjåfør Clive Pinkstone slappe av noen timer til i bilen før han setter kursen vestover. Han regner med trafikken inn til London vil være i tetteste laget en god stund ennå.

Da krisen sto på som verst, og togene gjennom den undersjøiske tunnelen ikke kunne kjøre på grunn av stormingene fra de ulovlige innvandrerne, kunne sjåførene måtte vente opptil halvannen dag for å komme seg over. De siste to turene har det gått mye bedre. Ingen innbrudd, ingen forsinkelser.

– Forhåpentligvis er det verste over, men du vet aldri. Vi får vente å se hva som skjer. De virker mye mer organiserte enn noen gang tidligere. Om noen står bak dem eller ikke...du vet aldri, avslutter Pinkstone.

Etter å ha levert bilen skal han ha et par dager fri før han igjen skal til kontinentet. Dit hvor også de to kvinnene Bridget og Christine skal. De skal stanse i Calais og besøke de samme folkene som han vil komme seg raskest mulig unna.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt