Forsvaret gjorde ikke en grundig sjekk av selskapet CAS Global som kjøpte seks missiltorpedobåter (MTB) og støttefartøyet KMN Horten i 2012 og 2013, medgikk Bruun-Hansen.
– Det at fartøyene har havnet i Nigeria under nigeriansk flagg, vitner om en systemsvikt hos oss. Og det beklager jeg, sa han da han møtte til høring i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité torsdag.
Beklagelsen kom etter at komitéleder Martin Kolberg (Ap) konkret etterlyste den.
– Det er bra, men helt nødvendig, at forsvarssjefen nå beklager det som er skjedd, sier Koberg til NTB.
- Les mer: Tre arrestert i Nigeriabåt-saken
Ble sivile
Båtene ble solgt etter at de var strippet for våpen, bygd om og malt slik at de kunne klassifiseres som sivile.
CAS Global hadde dessuten gitt en erklæring om at fartøyene skulle seile under britisk flagg og jurisdiksjon og med europeisk mannskap. Dermed ga Utenriksdepartementet, som har ansvar for eksportkontroll med militært materiell, klarsignal til salget.
Flere komitémedlemmer påpekte at enkle søk på nettet ville vist at selskapet kun er et postkasseselskap. Forsvaret tok dessuten imot nigerianere som ville se fartøyene.
– Betyr det at hvem som helst kan kjøpe disse båtene, bare de skriver under på en erklæring? Til og med terrorister? Hvordan i alle dager kan dette skje? spurte Høyres Erik Skutle.
Bruun-Hansen og sjefen for Forsvarets Logistikkorganisasjon (FLO), Petter Jansen, forsøkte å redegjøre for de mange spørsmålene som er reist etter at Dagbladet avslørte at utrangerte norske marinefartøy havnet i hendene på en krigsherre i Nigeria, men de ble irettesatt flere ganger av Kolberg da de ikke kunne svare for seg.
Korrupsjon
I tillegg til MTB-ene og støttefartøyet, har salget av kystvaktfartøyet KV Titran fått oppmerksomhet. Denne ble solgt gjennom selskapet Norsk Megling og Auksjon (NMA), og både Jansen og Bruun-Hansen vedgikk at denne salgsprosessen ikke foregikk i tråd med reglene.
Fartøyet ble solgt til en sørafrikansk våpenhandler, Nautic Africa, som solgte det videre til et nigeriansk selskap.
MNAs leder Morten Larsos kunne ikke oppgi hva det førstnevnte selskapet betalte Forsvaret. Han kunne heller ikke legge fram noen salgskontrakt da han møtte i kontrollkomiteen.
– Mitt ansvar
En tidligere salgsansvarlig i FLO er nå siktet for korrupsjon og hans sjef Jansen vedgikk at oppfølgingen av vedkommende har vært for dårlig.
– Det er mitt ansvar og jeg ser alvorlig på denne saken, sa Jansen, som la til at han har gjort en rekke endringer i FLO som følge av saken.
Harald Sunde, som var forsvarssjef da de fleste fartøyene ble solgt, beklaget også og sa han var skuffet over feilene underetaten hadde begått. Han mener tøffe omstillinger i FLO bidro til svikten.
Han vedgikk for øvrig at salget av fartøyene var så omfattende at det jevnlig ble tatt opp på de månedlige møtene i Forsvarsstaben, der også administrativ ledelse i Forsvarsdepartementet er til stede.
Sunde medgikk at det fra første stund var klart for Forsvaret at fartøyene skulle benyttes utenfor vestkysten av Afrika, men altså med britisk flagg
Den tidligere forsvarssjefen hevder han ikke kjente til detaljer om kjøperne før oppslaget i Dagbladet.
– Ikke et hvilket som helst salg
– Det er overraskende hvor lite kunnskap Sunde, som var forsvarssjef den tiden disse salgene pågikk, selv har hatt. Det er ikke et hvilket som helst salg, kommenterer Helge Thorheim (Frp), som er saksordfører i saken, overfor NTB.
Han sier samtidig at det er mye som tyder på at Forsvaret var under sterkt press fra Forsvarsdepartementet om å selge fartøyene for å få inn penger.