NRK Meny
Normal

Hvor i all verden ble køen av?

Den ti mil lange, nærmest stillestående køen inn til Beijing har blitt borte over natten. Uten at noen har en god forklaring.

Video I kø på tiende dagen i Kina

Folk fant måter å få tiden til å gå i køen.

Media har i de siste dagene levert rapporter om mareritt-køen som bare har beveget seg én kilometer om dagen. I går var køen inne i sin 10. dag.

Les også: 10 mil lang kø inne i sin 10. dag

– Køen skapte en mikroøkonomi

10 mil lang bilkø i Kina

En lastebilsjåfør vasker seg etter dager i kø.

Foto: Ap

– Situasjonen har blitt mye bedre i det siste. Jeg vet ikke hvorfor, sier en kvinne som jobber på en bensinstasjon ved Huailai, som ligger på vei inn til hovedstaden.

Trafikkmyndighetene i Beijing har ikke vært tilgjengelige for en kommentar, forteller nyhetsbyrået AFP.

AFP-journalister kjørte onsdag 26 kilometer ut av Beijing. De ble overrasket over å ikke møte noe annet enn små køer ved bomstasjonene.

Statseide Global Times skrev mandag at køen hadde skapt en mikroøkonomi hvor lokale varehandlere utnyttet situasjonen gjennom å selge mat og vann til svært stive priser.

Advarer mot for mange biler

En sjåfør tar seg en lur under lastebilen

En sjåfør har funnet et godt sted å legge seg.

Foto: Ap

Veistrekningen har blitt sårbar for stopp i trafikken fordi Beijings 20 millioner mennesker trenger enorme mengder med varer kjørt inn til byen.

I de siste årene har Kina brukt store ressurser på å bygge ut veinettet, men blir i perioder overveldet av antall biler.

Offisielle tall viste at Beijing hadde fire millioner biler i desember i fjor. Ved slutten av dette året forventes det at det kommer til å rulle fem millioner biler på veiene.

Lederen ved Beijings forskningssenter på transport, Guo Jifu, påpekte denne uken at trafikken i hovedstaden kommer til å være av den trege sorten om det ikke blir gjort noe med antallet biler.

Han mener at folk må forberede seg på at trafikken kommer til å bevege seg i under 15 km/t i gjennomsnitt, hvis det ikke settes inn tiltak.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt