Hopp til innhold

- BP beordret «snarvei» i boringen før eksplosjonene

Overlevende etter brannen om bord på oljeriggen Deepwater Horizon snakker ut om hendelsene i forkant av eksplosjonen. De kritiserer BP for manglende sikkerhet.

Video Unik video fra Horizon-ulykken

Unik video fra Deepwater Horizon-ulykken 20. april. Tre eksplosjoner rammet dypvannsriggen.

Morgenen da oljeriggen eksploderte, hadde en BP-sjef en heftig diskusjon med en Transocean-ansatt om hvordan de skulle fortsette boringen etter olje, forteller overlevende etter eksplosjonen i et intervju med CNN.

Det var som å stå ansikt til ansikt med døden. Du kunne høre den, lukte den og se den.

Overlevende Matt Jacobs / CNN

BP-sjefen ville bytte ut det tykke mudderet som holder trykket nede i oljebrønnen, med saltvann som er lettere, for å få fart på en prosess som allerede var fem uker forsinket, og som skal ha kostet BP 750.000 dollar dagen.

– BP-sjefen vant diskusjonen. I bunn og grunn sa han; slik blir det, forteller Doug Brown, sjefsmekaniker ved riggen.

Les også: - Steng det forbanna hullet

– Ikke den rette måten

Like etter diskusjonen uttrykte sjef for boringen, Dewey Revette, bekymring over avgjørelsen, og avgjørelsen ble snakket om blant de ansatte.

– Jeg kan ikke huske at vi noen gang har gjort dette, skal de ha sagt, ifølge Daniel Barron, en av de overlevende.

– Jeg tror det var derfor Revette var så bestemt på at han ikke ville gjøre det, fordi han ikke følte at dette var den rette måten, sier han.

Revette var blant de 11 som omkom da oljeriggen Deepwater Horizon eksploderte og brant opp i Mexicogolfen, 20. april.

Les også: BP-sjefen drapstruet etter oljesøl

– Kunne få sparken for sikkerhetskritikk

De overlevende beskriver hvordan oljeselskapet ignorerte advarsler i forkant av eksplosjonen.

De forteller at BP rutinemessig tok snarveier, og «kjørte på» til tross for bekymringsmeldinger angående sikkerheten.

Det skal også ha vært en forståelse av at man fikk sparken dersom man kom med kritikk av sikkerheten om bord som kunne forsinke oljeboringen.

Det kan koste opptil én million dollar dagen å drifte en dypvannsrigg, ifølge eksperter.

Les også: – Har hentet opp 10.000 fat olje

For mye arbeid

– Jeg tror aldri de hadde en skikkelig plan for hva man skulle gjøre hvis noe slikt hendte, fordi ingen hadde trodd det skulle skje, sier Barron.

Doug Brown forteller at han har arbeidet på riggen, helt siden den ble hentet i Sør-Korea, der den ble bygget for nesten ti år siden.

Han forteller at mannskapet har blitt nedbemannet gjennom årene, samtidig som det ble mer problemer med maskinene.

– Det ble helt overveldende. Vi klarte knapt å holde hodet over vannet, og fortalte selskapet konstant at vi trengte mer hjelp, forteller Brown.

– Alt de sa var at de skulle se på det.

Les også: Obama: – Jeg vil vite hvem jeg skal sparke bak

– Brønnen ga stor motstand

De overlevende forteller også at de hadde store problemer med oljebrønnen i Mexicogolfen, det var alarmerende ofte brønnspark- et tegn på at gass skyter tilbake gjennom boreslammet.

– Vi støtte på problemer hver dag - det var nesten som om den ikke ville bli boret i, og at vi kludret med Moder Jord, forteller de.

– Jeg har aldri før sett så mye gass komme opp av boreslammet i en brønn, forteller Brown.

En talsmann for BP vil ikke kommentere de overlevendes påstander, og sier selskapet må vente på svar fra etterforskningen for ikke å forhåndsdømme noen, men påpeker at de alltid prioriterer sikkerhet.

Les også: - Dette gikk feil i Mexicogolfen

– Stod ansikt til ansikt med døden

Morgenen den 20. april klokken 09.56 lokal tid, smalt det. De 126 menneskene ombord på oljeriggen løp for livet da fliser falt fra taket, og veggene kollapset.

Overlevende Matt Jacobs forteller at det minnet ham om filmen Titanic.

– Det var som å stå ansikt til ansikt med døden. Du kunne høre den, lukte den og se den.

Jacobs løp til dekket med redningsbåtene. Han var opptrent i å slukke branner om bord på oljerigger, men da han så at flammen stod 150 meter opp i luften, forstod han at de ikke hadde mulighet til å kjempe mot den.

Den andre eksplosjonen rammet riggen, idet livredningsbåten ble sluppet ned i havet.

– Jeg trodde jeg skulle dø, forteller han.

SISTE NYTT

Siste nytt