Dette førerkortet er jukset med – og det tilhører en sjåførlærer

Tre lærere som driver opplæring av yrkessjåfører er tatt for juks med egne førerkort. De tre personene, og opplæringskontorene de er ansvarlige for, mister retten til å drive undervisning i tre måneder.

Førerkortjuks

JUKSET MED KODENE: Alle yrkessjåfører må ha yrkessjåførkompetanse, som er merket med kode 95 på baksiden av førerkortet. Dette førerkortet tilhører varsleren, som også er kjøreskolelærer. Han meldte fra om jukset lokalt i Trøndelag og til Statens vegvesen. Varsleren fikk påført koden på førerkortet sitt, selv om han ikke gjennomførte nødvendige kurs. Statens vegvesen har nå tilbakekalt dette førerkortet, og gitt ut et nytt, uten 95-koden.

Foto: NRK

Statens vegvesen har avdekket at tre lærere, som driver opplæring av andre yrkessjåfører, har gitt hverandre status som yrkessjåfører uten selv å ha gått på kurs. I tillegg er det en fjerde lærer, som har varslet om saken, som også har jukset med førerkortet.

De tre lærerne har undervisningsansvar ved hvert sitt kontor i Trondheim, Førde og Stryn. Den fjerde har ikke undervisningsansvar lenger.

– At personer som har fått tillit til å gjennomføre yrkessjåførutdanningen, misbruker denne tilliten ved melde inn opplæring som ikke har vært gjennomført – det synes vi selvfølgelig ingenting om, sier fagleder i tilsynsseksjonen i Statens vegvesen, Rune Granum, til NRK.

1. mai mister disse lærerne og deres respektive opplæringskontor retten til å drive undervisning i tre måneder.

– Det er det offentlige sitt signal om at det er helt uakseptabelt, det som de har gjort. Dersom man skal lære opp andre i å følge et regelverk, så er det vel antagelig en stor fordel at man selv følger eget regelverk, påpeker Granum.

Rune Granum

– UAKSEPTABELT: Fagleder i tilsynsseksjonen i Statens vegvesen, Rune Granum, mener yrkessjåførlærerne har misbrukt tilliten og at det er helt uakseptabelt.

Foto: Statens vegvesen

«Vi angrer på det vi har gjort»

Lærerne har førerkort i en rekke klasser, men regelverket for yrkessjåfører er bestemt av EU og praktiseres strengt. Yrkessjåfører må først gjennom et 140-timers grunnkurs til rundt 40.000 kroner. Deretter må alle gjennom et femdagers kurs hvert femte år, som koster rundt 9.000 kroner per sjåfør.

Ingen av de fire lærerne vil intervjues av NRK, men daglig leder ved Opplæringskontoret for transport og logistikk i Sogn og Fjordane, Rune Apneseth, har følgende kommentar:

«Vi angrer på det vi har gjort. Vi har gjort en feil i henhold til forskriften og vi har lagt oss helt flat. Nå tar vi straffen vår og går videre.»

Daglig leder ved Opplæringskontoret for transportfag Trøndelag, Tor Anders Gulbrandsen, har denne uttalelsen til NRK:

«Jeg anser dette som en personalsak. Det er snakk om et brudd på forskrift i 2016, og vi har lagt oss flat og tar vedtaket til Statens vegvesen til etterretning.»

Roar Melum, Lastebileierforbundet

REAGERTE PÅ JUKSET: Regionsjef i Norges Lastebileier-Forbund (NLF). Roar Melum, trakk seg i protest fra styret til Opplæringskontoret for transportfag Trøndelag da jukset ble kjent der.

Foto: Tariq Alisubh/NRK

Trakk seg fra styret i protest

Det var en varsler som meldte fra om jukset i Trøndelag og til Statens vegvesen. Varsleren har selv et førerkort som yrkessjåfør, uten å ha gått på det obligatoriske kurset.

Det ble bråk i styret til Opplæringskontoret for transportfag Trøndelag da saken ble kjent der. Roar Melum trakk seg fra styret i protest.

Melum er til daglig regionsjef i Norges Lastebileier-Forbund (NLF).

– Det er vel et klart språk at jeg valgte å trekke meg fra styret. Jeg har ikke tillit til den måten dette er blitt gjort på, sier Melum til NRK.

Fagleder i Statens vegvesen, Rune Granum, tror ikke denne saken som er avdekket er enestående.

– Deler av transportbransjen har utfordringer til å forholde seg til regelverket. Det viser blant annet resultatene fra våre utekontroller. Det er ofte store avvik som avdekkes, sier Granum.

Laster Twitter-innhold