Yrkessjåfører gambler med folks liv og helse ved å stadig bryte kjøre- og hviletidsbestemmelsene.
– De låner eller finner kort som er mistet, sier Bjarne Sandnes, nasjonal koordinator for tungbilkontroll i Statens vegvesen.
Ifølge Sandnes setter sjåfører inn kort de ikke eier når de må ha pause, mens deres eget kort ligger i lommeboken.
– Det er forferdelig
Hver uke beslaglegger Statens vegvesen 1–2 sjåførkort landet over. Ved å bruke flere kort, kan nemlig sjåførene kjøre mer og hvile mindre uten at det nødvendigvis oppdages.
Terje Pedersen, daglig leder i midtnorsk transportarbeiderforening, snakker daglig med langtransportsjåfører.
– De forteller at det er utstrakt misbruk av lånte sjåførkort. Enkelte har to kort, mens andre får låne sjefens sjåførkort, sier Pedersen.
Ifølge Pedersen går dette ut over de seriøse bedriftene.
– Det er forferdelig. Det undergraver hele transportbransjen. Seriøse bedrifter går konkurs fordi de ikke makter den skjeve konkurransen.
- Les:
– Sjåførene føler seg presset
Det er sjåførene som tar støyten. De føler seg presset til å bryte bestemmelsene og tør ikke snakke om det for åpen mikrofon. Det kan nemlig få konsekvenser.
– Vi har flere eksempler på sjåfører som nekter å bryte bestemmelsene. Det får konsekvenser. De mister jobben, blir frosset ut eller får beskjed om at de ikke er egnet, sier Pedersen.
Norges Lastebileier-Forbund (NLF), med sine 4000 medlemmer, kjenner også godt til problemet og årsaken til det.
– Det meste dreier seg om pris, og med pris følger også tid. Det er klart at vi har sterke krefter som skal ha fraktet varer her i landet, og da kommer den lille mann til kort, sier Roar Melum, regionsjef i NLF.
- Les:
- Les:
– Alle ledd i transportkjeden må straffes
Nå krever de en lovendring for å bedre sjåførenes hverdag.
– Sjåføren skal ha sin straff, men arbeidsgiveren kan få dobbelt så stor straff, og vareeieren kan få et tredoblet gebyr, sier Pedersen.
– Den eneste løsningen er å ansvarliggjøre alle ledd i transportkjeden. Slik regimet fungerer i dag er hovedfokuset rettet mot sjåføren og hans firma, sier Melum.
De som kontrollerer ser godt hva konsekvensene kan bli hvis man ikke tar tak i problemet.
Når lastebilene kommer med over 50 tonn på veiene, kan det få store konsekvenser dersom de blir trøtte bak rattet.
– Etter at jeg begynte å kontrollere tyngre kjøretøy gjør jeg meg noen tanker når jeg kjører en liten personbil, sier Sverre Borstad, inspektør i Statens vegvesen.