Hopp til innhold

Yrkessjåfører jukser med hviletiden

Sjåførene føler seg presset til å bryte kjøre- og hviletidsbestemmelsene.

Kontroll av sjåførkort

Yrkessjåfører har to sjåførkort eller låner sjefens kort.

Foto: Tone Iversen / NRK

Yrkessjåfører gambler med folks liv og helse ved å stadig bryte kjøre- og hviletidsbestemmelsene.

– De låner eller finner kort som er mistet, sier Bjarne Sandnes, nasjonal koordinator for tungbilkontroll i Statens vegvesen.

Ifølge Sandnes setter sjåfører inn kort de ikke eier når de må ha pause, mens deres eget kort ligger i lommeboken.

Bjarne Sandnes

Bjarne Sandnes, nasjonal koordinator for tungbilkontroll i Statens vegvesen.

Foto: Tone Iversen / NRK
Terje Pedersen

Terje Pedersen, daglig leder i Midtnorsk transportarbeiderforening.

Foto: Tone Iversen / NRK
Roar Melum

Roar Melum, regionsjef i Norges Lastebileier-Forbund.

Foto: Tone Iversen / NRK
Sverre Borstad

Sverre Borstad, inspektør i Statens vegvesen.

Foto: Tone Iversen / NRK

– Det er forferdelig

Hver uke beslaglegger Statens vegvesen 1–2 sjåførkort landet over. Ved å bruke flere kort, kan nemlig sjåførene kjøre mer og hvile mindre uten at det nødvendigvis oppdages.

Terje Pedersen, daglig leder i midtnorsk transportarbeiderforening, snakker daglig med langtransportsjåfører.

– De forteller at det er utstrakt misbruk av lånte sjåførkort. Enkelte har to kort, mens andre får låne sjefens sjåførkort, sier Pedersen.

Ifølge Pedersen går dette ut over de seriøse bedriftene.

– Det er forferdelig. Det undergraver hele transportbransjen. Seriøse bedrifter går konkurs fordi de ikke makter den skjeve konkurransen.

– Sjåførene føler seg presset

Det er sjåførene som tar støyten. De føler seg presset til å bryte bestemmelsene og tør ikke snakke om det for åpen mikrofon. Det kan nemlig få konsekvenser.

– Vi har flere eksempler på sjåfører som nekter å bryte bestemmelsene. Det får konsekvenser. De mister jobben, blir frosset ut eller får beskjed om at de ikke er egnet, sier Pedersen.

Norges Lastebileier-Forbund (NLF), med sine 4000 medlemmer, kjenner også godt til problemet og årsaken til det.

– Det meste dreier seg om pris, og med pris følger også tid. Det er klart at vi har sterke krefter som skal ha fraktet varer her i landet, og da kommer den lille mann til kort, sier Roar Melum, regionsjef i NLF.

– Alle ledd i transportkjeden må straffes

Nå krever de en lovendring for å bedre sjåførenes hverdag.

– Sjåføren skal ha sin straff, men arbeidsgiveren kan få dobbelt så stor straff, og vareeieren kan få et tredoblet gebyr, sier Pedersen.

– Den eneste løsningen er å ansvarliggjøre alle ledd i transportkjeden. Slik regimet fungerer i dag er hovedfokuset rettet mot sjåføren og hans firma, sier Melum.

De som kontrollerer ser godt hva konsekvensene kan bli hvis man ikke tar tak i problemet.

Når lastebilene kommer med over 50 tonn på veiene, kan det få store konsekvenser dersom de blir trøtte bak rattet.

– Etter at jeg begynte å kontrollere tyngre kjøretøy gjør jeg meg noen tanker når jeg kjører en liten personbil, sier Sverre Borstad, inspektør i Statens vegvesen.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.