Hopp til innhold

Ambulansesjåfører sovner bak rattet

En arbeidsøkt kan medføre 200 til 250 mil bak rattet – en avstand som tilsvarer avstanden mellom Finnmark og Oslo.

Video nsps_upload_2010_1_19_10_34_31_1042.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

VIDEO: Ambulansepersonell i Øst-Finnmark jobber opp til 600 timer overtid i året. Flere forteller at de har vært så slitne at de har sovnet bak rattet.

Ambulansepersonell i Øst-Finnmark forteller om svært mye overtid, og dager så slitsomme at de ikke husker turer de har kjørt.

Flere har sovnet bak rattet

Magne Hansen

Magne Hansen kjører ambulanse i Øst-Finnmark, og forteller om sjåfører som sovner bak rattet, og store mengder overtid.

Foto: Bård Wormdal / NRK

Arbeidsbelastningen er så stor at flere forteller at de har gjennomført turer de ikke husker i ettertid, og at de har sovnet ved rattet.

– Hvis vi er så trøtte at vi ikke kan kjøre, er det bare å stoppe bilen. Det er vi som sjåfør som er ansvarlige, sier ambulanseansatt Magne Hansen.

– Er dere over den grensen noen ganger?

– Det vil jeg påstå.

Han kan ikke selv ikke huske at han har sovnet ved rattet. Men de fleste av kollegaene hans i Vadsø bekrefter at de har duppa av under fart.

Svært mye overtid

Flere forteller at de har hatt turer de har vært så trøtt at de ikke husker noe i ettertid. Og de fleste jobber veldig mye overtid.

– En del jobber opp mot 600 timer i året, vil jeg tro. Jeg har ikke så mye, men en del andre har i de baner, sier Hansen.

Tre ganger akseptert nivå

Ole Kristian Barkve er nestleder i Ambulansepersonellets Yrkesorganisasjon (AMPY) . Han kjenner ikke til lignende situasjoner andre steder i Norge, og forteller at vanlig praksis er å forsøke å få tak i vikarer før noen må ta på seg hele overtidsvakter.

Det finnes helt sikkert unntak, tror Barkve, men vanligvis aksepteres ikke overtid i en slik skala.

– Dette høres ikke bra ut. Meg bekjent er det akseptabelt med 200 timer overtid i året. Ut over det må man søke om dispensasjon. Og en tredobling av akseptert nivå, det er ikke bra.

Jeg har all respekt for de som jobber der oppe. Men å jobbe under forhold med så lange avstander, det kunne jeg aldri tenke meg. Når de attpåtil jobber så mange timer overtid i året går det ut over forsvarligheten.

Ole Kristian Barkve om massiv overtid blant ambulansesjåfører i Øst-Finnmark

– Ikke så lett å sette ned foten

Barkve sier at det er hver enkelt arbeidstaker sitt ansvar å si fra hvis man ikke føler seg skikket til å ta en tur på grunn av manglende hvile og søvn, eller på grunn av overtid.

– Men det å sette ned foten er ikke alltid like lett i dette yrket. Får du telefon en time før du er ferdig på jobb er det ikke så lett å si nei, selv om du vet at turen innebærer fire-fem timer kjøring.

Distriktspolitikk

Han mener dette er et distriktspolitisk problem.

– Når man velger å legge ned fødeavdelinger og slike ting, fordrer det lengre kjøreavstander for ambulansene. Dermed burde slike tiltak ført med seg et høyere antall ambulanser.

– Fullstendig uakseptabelt

Klinikksjef i Helse Finnmark, Grete Bru, sier at hun ikke har vært kjent med den store arbeidsbelastningen for ambulansepersonell i Vadsø, og at det er klare regler for hviletid, som også ambulansepersonell skal følge.

– Dette er helt nytt for meg. Det er fullstendig uakseptabelt at man skal ha en slik arbeidssituasjon. Hvis dette er tilfelle er det noe jeg vil ta tak i, og jobbe for å unngå, sier Bru.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.