Hopp til innhold

Blir strømløs halvveis i ruta

Posten i Trøndelag har fått 24 nye elbiler, og flere skal det bli. Det er kanskje bra for klimaet, men ikke nødvendigvis for arbeidsmiljøet.

El-postbil Levanger

De nye el-postbilene er ikke vinterisolerte. – Vi får kjøpe inn varme klær til vinteren, sier distribusjonsleder i Posten Levanger, Jan Almestad.

Foto: Mette Moslet Kjesbu / NRK

De nye elbilene gir postbudene i Levanger utfordringer.

Blant annet må miljøbilen lades opp halvveis i postruta. Da lastes posten over i en av de gamle bilene og resten av runden foregår med bensin eller diesel.

– Dette er litt tungvint, sier postbud Rolf Drågen.

Er ikke vinterisolert

El-postbiler Rolf Drågen

Billedtekst: – Jeg tror ikke Posten kan veie opp for alt som forurenser her i verden, sier postbud Rolf Drågen.

Foto: Mette Moslet Kjesbu / NRK

Flere postbud mener at el-bilen har vesentlige mangler. Rattet er på høyre side, bilen har ikke radio og ikke minst - den er ikke vinterisolert.

– Samene kjører snøscooter midtvinters, og det går jo bra det også, sier distribusjonsleder i Posten i Levanger, Jan Almestad.

Det er ikke så lett å oppfatte om Almestad er en smule ironisk eller ikke.

– Vi får kjøpe inn gode, varme klær til vinteren, fortsetter han.

Går ut over arbeidsmiljøet

El-postbiler Levanger

Underveis på postruta må budene kjøre inn og bytte tilbake til en vanlig bil.

Foto: Mette Moslet Kjesbu / NRK

Postens nye elbil skal bidra til å redusere klimagassutslippene med 30 prosent innen 2015.

Men de ansatte er kritiske til elbilene, og ledelsen i Posten i Levanger innrømmer at dette har gått ut over arbeidsmiljøet.

– Det har vært mange krangler og diskusjoner. Som leder må jeg likevel prøve å være positiv til miljøsatsingen, sier Almestad.

– De skal ha for forsøket!

El-postbiler Jan Almestad

Distribusjonsleder i Posten Levanger, Jan Almestad, innrømmer at elbilene har ført til krangling.

De neste fire årene skal det kjøpes inn 75 nye elbiler i Trøndelag. Men de kalde bilene blir ikke ønsket varmt velkommen av postbudene.

– Desverre, men det gjør jeg ikke, sier Rolf Drågen.

Han sier at de gjerne vil tenke miljø, men tror ikke Postens elbiler vil gjøre det store utslaget.

– Men de skal ha for forsøket!