De nye elbilene gir postbudene i Levanger utfordringer.
Blant annet må miljøbilen lades opp halvveis i postruta. Da lastes posten over i en av de gamle bilene og resten av runden foregår med bensin eller diesel.
– Dette er litt tungvint, sier postbud Rolf Drågen.
Er ikke vinterisolert
Flere postbud mener at el-bilen har vesentlige mangler. Rattet er på høyre side, bilen har ikke radio og ikke minst - den er ikke vinterisolert.
– Samene kjører snøscooter midtvinters, og det går jo bra det også, sier distribusjonsleder i Posten i Levanger, Jan Almestad.
Det er ikke så lett å oppfatte om Almestad er en smule ironisk eller ikke.
– Vi får kjøpe inn gode, varme klær til vinteren, fortsetter han.
- Les også: Postmann Pat på batteri
Går ut over arbeidsmiljøet
Postens nye elbil skal bidra til å redusere klimagassutslippene med 30 prosent innen 2015.
Men de ansatte er kritiske til elbilene, og ledelsen i Posten i Levanger innrømmer at dette har gått ut over arbeidsmiljøet.
– Det har vært mange krangler og diskusjoner. Som leder må jeg likevel prøve å være positiv til miljøsatsingen, sier Almestad.
- Les også:– Lading må planlegges godt
– De skal ha for forsøket!
De neste fire årene skal det kjøpes inn 75 nye elbiler i Trøndelag. Men de kalde bilene blir ikke ønsket varmt velkommen av postbudene.
– Desverre, men det gjør jeg ikke, sier Rolf Drågen.
Han sier at de gjerne vil tenke miljø, men tror ikke Postens elbiler vil gjøre det store utslaget.
– Men de skal ha for forsøket!
- Les også: Forsker til frontalangrep på elbilen