1. mai skal
, Berlinerfilhamonikerne, spille i Røros kirke. Billettene ble revet bort på få minutter, og konserten sendes direkte ut i verden. Et potensial på 100 millioner seere, ifølge arrangøren, og i pausen sendes en film som vil vise Bergstaden fra sin beste side.– Flere besøkende
– Røros vil få en oppmerksomhet de aldri tidligere har hatt, sier Ragnhild Silkoset, professor i markedsføring ved Bedriftsøkonomisk Institutt (BI), som er sikker på at denne filmen vil føre til flere besøkende og fult belegg på hotellene.
– Filmen er et portrett av det vakre stedet Røros, og som viser mennesker og kulturen. Jeg håper folk ser hvor vakkert det er der, og at de får lyst til å besøke fjellbygda, forteller den tyske regissøren Grete Liffers, i selskapet Euroarts.
Ragnhild Silkoset er sikker på at mange vil la seg lokke til Røros etter å ha sett filmen.
Bedre enn reklamefilm
– Det seerantallet de treffer her ville de ikke klart å kjøpe. Det er så store tall. Dessuten må man huske at et sånt innslag har større effekt enn kjøpt reklame fordi dette virker mye mer troverdig. Det er et annet formål her, sier professoren ved BI.
Inne på turistkontoret på Røros jobber reiselivsdirektør Linda Ramberg. Nå går hun fra møte til møte for å planlegge det som skal skje, og de ruster opp for å ta imot trykket som vil komme etter konserten og filmen. Spesielt på de engelske nettsidene.
– Jeg håper det øker reiselysten, bevisstheten og kunnskapen om Røros. At dette vil pirre reiselysten slik at flere tar turen hit, sier Ramberg.
Årets kulturkommune
Røros har drøyt 5000 innbyggere og er kåret til årets kulturkommune fire år på rad. De har mottatt en rekke internasjonal priser, og ble "beste destinasjon" i en internasjonal kåring for ikke lenge siden.
Nå ser de ut til å ha lykkes med markedsføringen igjen, og på Røros hilser man turistene velkommen.
– Dette blir god PR for Røros og det kommer sikkert flere turister hit. Det betyr penger til næringslivet. Vi lever jo av turisme, så dette er kjempebra, mener folk NRK snakket med denne uka.