– Regionen som scorer best på dette med lokalmat og drikke i Norge er Trøndelag. De ligger et hestehode foran resten av landet på våre målinger, sier sier Audun Pettersen, leder for bærekraftig reiseliv og mat i Innovasjon Norge.
Innovasjon Norges årlige Turistundersøkelse, viser at stadig flere turister blir gledelig overrasket over det de får servert av lokalmat og lokal drikke.
– Burde lære av Trøndelag
Pettersen mener trønderne har lyktes fordi de har jobbet strategisk over lang tid.
– De har et eget matmanifest som er undertegnet av alt fra barnehage og skole, via hotell, restauranter og slakteri, til offentlige aktører, Ski-VM 2021 og Rema 1000 Trøndelag. Ved å signere sier aktørene at de vil bidra til å fremme de trønderske råvarenes og matproduktenes mangfold, smak og særpreg fra hav til høgfjell. Mange burde lære av det de har fått til i Trøndelag, sier Pettersen.
Tyskerne er mest begeistret
Undersøkelsen, som er utført i samarbeid med Statistisk sentralbyrå, viser at tyskerne er mest imponert over den norske maten. Etter norgesferien mener hele 86 prosent av tyskerne at Norge er et egnet sted for gode matopplevelser og lokale spesialiteter.
– Når vi har spurt potensielle norgesturister i Tyskland – som ennå ikke har vært her på ferie – så mener 73 prosent at Norge er et sted for gode matopplevelser. Det betyr at omdømmet blir stadig bedre og at markedsføringen av norsk lokalmat og drikke fungerer i Tyskland, sier Pettersen.