Treffer elevene med nytt dataspill

Elevene går inn i en spillverden for å lære engelsk, matte og naturfag. I dag bruker 40.000 skoleelever læringsspillet Enki som Andreas Fyrileiv fra Namsos har vært med på å utvikle.

Spill i Namsos

Sjetteklassingen Sigrid Totsås Weglo spiller Enki mens lærer Roy Enge (til venstre) og utvikler Andreas Fyrileiv følger med.

Foto: Espen Sandmo/NRK

Det startet som et studentprosjekt i 2012, og i fjor høst ble spillet Enki presentert for flere norske skoler. Spillet innfrir alle pedagogiske mål i læreplanen, og Andreas Fyrileiv har ansvar for grafikken.

Samme stil

– Jeg lager omgivelsene, mens Christoffer Klungerbo lager animasjon og alt av karakterer. Mitt ansvar er at stilen er den samme i hele spillet, sier Fyrileiv.

I spillet går elevene inn i en fantasiverden der de skal hjelpe dyr og folk med å løse oppgaver. De spiller også sammen, og de kan chatte med hverandre.

Hele tiden mens læreren følger med, og har full kontroll på hva elevene gjør.

– Jeg synes det er et genialt spill i forhold til å drive variert undervisning. Elevene får møte en del emner i for eksempel matte på en annen og mer variert måte. For mange er dette like lærerikt som å lese i boka. Og dataspill slår jo aldri feil i denne aldersgruppa, sier lærer Roy Enge ved Høknes barneskole i Namsos.

– Stort utbytte

Barneskolen har i vinter prøvd ut Enki for elevene på mellomtrinnet fra femte til sjuende klasse. Neste skoleår skal de bruke det enda mer.

– Jeg mener at læringsutbyttet er stort, og det er veldig positivt at vi kan bruke internett og data på en sånn måte, mener Enge.

Enki

Dataspillet Enki har engasjert elevene ved Høknes barneskole i Namsos.

Foto: NRK

Da vi besøkte en av sjetteklassene ved Høknes barneskole, satt elevene foran hver sin skjerm og spilte Enki.

– Jeg liker dette bedre enn den vanlige undervisningen. Dette er artig, og vi kan også samarbeide med hverandre, sier en av elevene, Sigrid Totsås Weglo.

– Vil nå ut til flere

I dag har utviklerne av Enki nådd fram til rundt 40.000 skoleelever i Norge og Sverige. Andreas Fyrileiv håper de kan nå ut til flere.

– Det er ikke så enkelt når vi er nye i bransjen, men spillet er tatt imot på en god måte i de skolene hvor de har prøvd det. Men vi har fortsatt en vei å gå, og trenger interesse for å nå ut, sier Fyrileiv.