Catrine Telle (Foto: Scanpix)
Hun hadde aldri vært teatersjef tidligere, men etter et besøk på Trøndelag Teater var hun ikke i tvil. Bare huset var en gave til kulturen, med sine ulike scener og muligheter.
– Dessuten likte jeg ensemble, stemninga ved Trøndelag Teater, sier Catrine Telle til NRK Trøndelag.
For som spenstig sceneinstruktør med klare ideer hadde hun vært her flere ganger tidligere, og sommeren 2000 var hun på plass i sjefstolen.
Fornøyd med egen jobb
Selv om det sitter litt langt inne, er det ikke vil om at hun er fornøyd med sin egen innsats.
Hun har satt publikumsrekorder, hun har fått til et spennende samtidsteater og hun har klart å blitt godt likt på huset og av publikum. Hemmelighet?
– Hun er et solid teaterfaglig menneske og gjennomtenkt med forståelse både for lokal forankring og breddekultur og det bergsprengende eksperimentelle teater, og hun får oss til å forstå at vi må fortelle og hvorfor, sier musiker Andreas Aase.
To Hedda priser
Catrine Telle mottar Hedda-prisen. (Foto: NRK)
De fire åra har gitt to høythengende Hedda priser for årets forestillinger, Amadeus og Purpur og Gull, og det har vært mange utmerkelser utover dette.
Blant annet for urpremierer og det er viktig for Telle.
- Det å ha stykker som er viktige, som er samtidsdramatikk og som skapes på Trøndelag Teater. Og som viser at teateret har en nasjonal tyngde, sier Telle.
– En nesestyver til osloarrogansen, sa hun selv da Purpur og Gull ble årets forestilling. Den er skapt her og regissert av henne, den førte til busslaster av tilskuere fra utkantene og den handler egentlig om det å få et handikappet barm.
God kommunikator
- Det geniale er hennes evne til å velge repertoar og bruke magefølelsen og gjøre de riktige valgene når det kommer til kunst, sier Trøndelag Teaters direktør, Berit Tiller.
Dessuten er hun verdens beste kommunikator når det er noe hun tror på, legger hun til.
– Hun er fargerik, smart, modig og frisk og til stede, sier skuespiller Marianne Meløy.
Vært til stede
Det å være til stede og trekke folk med seg har nok vært en viktig del av suksessen. 24 mislykte nordmenn var kanskje det mest ekstreme i den forbindelse.
Da hele teateret ble tatt i bruk og alle var med på å skape og spille. Et prosjekt mange ristet på hodet til, men som gikk så det suste, med et uttall forestillinger i de fleste rom på teateret og publikum på gruppereiser i fire timer.
Forestillingen Purpur og gull satte ny publikumsrekord. (Foto: NRK)