Lave temperaturer og tørr luft har ført til mye støv inne i tunnelene, noe som gir dårlig sikt. Verst har det vært i Helltunnelen der sikten til tider har vært svært dårlig.
For lav kapasitet på viftene
– Problemene oppstår i tørt og kaldt vær og har blitt forsterket av vindretningen den siste tida. Da får vi problemer med viftekapasiteten, de klarere ikke holde lufta klar, sier Kjell Åge Lauritsen, seksjonsleder Statens vegvesen i Sør-Trøndelag.
Tirsdag ved 22-tida vil vegvesenet starte arbeidet med å fjerne støvet. Til vanlig spyles tunnelene etter en rengjøringsplan, men når forholdene blir ekstra ille slik de er nå, blir ekstraordinære tiltak for støvdemping satt i verk.
– Vi bruker kjemikaliet magnesiumklorid til å binde støvet, sier Lauritsen.
På strekninger med mye trafikk vil en slik behandling være effektiv i tre dager.
Tunnelene holdes åpne
Det blir ikke nødvendig å stenge tunnelene under arbeidet. Det er lite trafikk på sen kveldstid og bilistene får varsel om å holde lav hastighet og holde seg bak bilene som spyler ut magnesiumklorid. I løpet av natta vil altså sikten bedres.