Avinor og Innovasjon Norge har gått sammen om å lage det de kaller en norgesinstallasjon. Tilsammen bruker de 6,5 millioner kroner på prosjektet.
Når utenlandske tilreisende kommer til landets største flyplasser, så vil en film av norsk natur og mulige opplevelser i regionen, være det første som møter dem.
– Vi ønsker at lufthavna skal gjenspeile landet og regionen. Her får de bilder og musikk, natur og mulige opplevelser. Det vil skape en forventing og vil være innfallsporten til landet, sier lufthavnsjef i Trondheim Lasse Bardal til NRK.
Til sammen fire filmer
Avinor har gitt Innovasjon Norge muligheten til å utvikle innholdet som skal møte de tilreisende.
Per Arne Tuftin, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, sier dette er et prosjekt de har ønsket å jobbe med i mange år.
– Det er en god måte å profilere Norge på. Vi har et godt samarbeid med Avinor, og har fått viktige flater til å utvikle prosjektet. Det vil til sammen bli fire filmer som skal gjenspeile alle årstider, sier han.
Reklame for Norge
Målet med prosjektet er å skape oppmerksomhet rundt landet vårt.
– Slik vil vi ønske de besøkende velkommen hit. Vi har fokus på å gjøre oss og andre stolte av landet vårt, sier Tuftin.
Rundt 1 million reisende vil passere installasjonen hver måned, som i 2015 er installert i Oslo, Bergen og Trondheim.
Stavanger lufthavn og flere andre flyplasser vil følge i 2016.