Hopp til innhold

Rederiet fikk bukt med skyhøyt sykefravær: Slik fikk de Wanja og kolleger tilbake i jobb

På kort tid har rederiet redusert sykefraværet fra 18 til 1 prosent. Det er gode nyheter, både for de ansatte og økonomien.

Wanja

BLE UTBRENT: Wanja Rundgreen kaster loss med hurtigbåten på sambandet mellom Trondheim og Vanvikan. Hun ble utbrent, men kom seg raskt da arbeidsoppgavene ble endret.

Foto: Bjørn Steinar Gundersen

Hurtigbåten legger fra kai med matros Wanja Rundgreen om bord på sambandet mellom Trondheim og Vanvikan.

I fjor ble hun sykmeldt på grunn av utbrenthet.

– For å være veldig åpen så trodde legen at det skulle ta ett år. Jeg var tilbake på jobb etter to måneder, forteller Rundgreen.

Hun jobber i rederiet FosenNamsos Sjø. De har fem hurtigbåtruter og syv ferjesamband i Trøndelag og Møre og Romsdal.

Var skyhøyt fravær

Rundgreen hadde jobbet i 23 år i rederiet da hun møtte veggen. Hun var utbrent og ble sykmeldt. Nå roser hun rederiet fordi at hun klarte å komme tilbake på jobb igjen etter to måneder.

Før sykemeldingen var hun kafeleder i Kystekspressen som går mellom Trondheim og Kristiansund. Nå jobber hun som matros på hurtigbåten mellom Trondheim og Vanvikan i Trondheimsfjorden.

Nye arbeidsoppgaver bidro til at hun kom raskt tilbake på jobb.

– Jeg hadde i utgangspunktet ikke lyst til å slutte, men jeg hadde behov for andre oppgaver. Da fikk jeg den muligheten, og det gjorde at jeg var kjapt tilbake på jobb, mener hun.

Wanja Rundgreen, matros

NYE OPPGAVER: Wanja Rundgreen trives med sine nye arbeidsoppgaver som matros på hurtigbåten. Rederiet har redusert sykefraværet fra 18 til 1 prosent på to år.

Foto: Anders Werner Øfsti

Behov for andre oppgaver

Endring av rutiner og kultur har redusert sykefraværet hos de 400 ansatte i rederiet. Siden 2018 er det redusert fra 18 prosent til totalt 1,4 prosent. Kystekspressen har vært helt ned i 0,2 prosent.

– Da jeg startet var sykefraværet på 18 prosent på det verste, forteller Sølvi-Helén Antonsen. Hun er mannskaps-og HR-koordinator i FosenNamsos Sjø.

I september var sykefraværet i Norge på 5,9 prosent, viser tall fra Statistisk sentralbyrå.

Bruker psykolog

Rederiet har jobbet systematisk med å få ned det høye sykefraværet og har tatt tydelige grep.

– Det er veldig lav terskel for å gå til nærmeste leder før man går til lege. Kanskje det er noe vi kan vi kan finne ut sammen. Vi er veldig rask til å koble på bedriftshelsetjenesten, sier Sølvi-Helén Antonsen

Selskapet setter også inn psykolog om det trengs.

– Kanskje er alt man trenger samtale med en psykolog for å få sortert tankene sine litt, fortsetter Antonsen.

Bedriftshelsetjenesten legger et løp for de ansatte. FosenNamsosSjø dekker utgiftene om ansatte har behov for psykolog eller annen medisinsk bistand.

Mariann Grønseth, drifts og HR-sjef

ØKER LØNNSOMHETEN: Mariann Grønseth i FosenNamsos Sjø sier at de dekker utgifter til psykolog om det er nødvendig. Kutt i sykefraværet har økt lønnsomheten i rederiet.

Foto: Anders Werner Øfsti

Sparer millionbeløp

Nedgangen i sykefraværet betyr også mye for økonomien i selskapet. Innsparingene er betydelig sammenlignet med for to år siden.

– Til og med juni måned i år så har vi redusert utgiftene med 1, 9 millioner kroner i vårt rederi. Vi ser også at sykefraværstallene for juli og august har gått enda mer ned. Så vi gleder oss til resultatet for neste kvartal, Mariann Grønseth, drifts– og HR-sjef i FosenNamsos Sjø.

Ansatte følges opp med en gang

Rask oppfølging er avgjørende for å få ansatte raskt tilbake. Det mener daglig leder i bedriftshelsetjenesten Din BHT, Geir Kaspersen.

– Jeg tror det er den største årsaken til at fraværet går betydelig ned i FosenNamsos Sjø, sier Kaspersen.

Han mener behovene kan variere stort blant ansatte i bedrifter som sliter enten fysisk eller psykisk.

– For mange kan det være nok å redusere arbeidstida en periode, sier han.