Hopp til innhold

Full fart for Facebook-salg

Handel via internett blir stadig mer populært. På Facebook florerer det nå av såkalte «kjøp og salg-grupper».

Skjermdump Facebook
Foto: NRK

Fenomenet med salg via Facebook har tatt helt av de siste årene, og folk bytter og selger som aldri før.

I både og Nord- og Sør-Trøndelag finner vi private grupper med over 5500 medlemmer, hvor folk kvitter seg med alt fra biler og båtmotorer til klær og kattunger.

Når ut til mange

Benita Hansen fra Fauske er en av dem som selger via Facebook. På kjøp og salg-gruppa i Nord-Trøndelag legger hun jevnlig ut piercinger og veggord for salg.

– Jeg bruker Facebook-grupper nå, men har også brukt Finn. Jeg bruker Facebook fordi jeg når ut til så mange der, spesielt unge mennesker som ellers ikke sjekker Finn og lignende sider, sier hun.

Tingene hun selger er ting hun har hatt som hobby i årevis, men som hun ikke lenger har tid til på grunn av jobb og barn.

Selv om hun synes det er fint å bli kvitt ting hun ikke trenger har det hendt at hun har vært uheldig med salgene.

– Noen ganger har det hendt at folk ikke har betalt inn, men som regel er det bare positivitet og fornøyde kunder, forteller Hansen.

Kan by på problemer

Ifølge forbrukerrådet er det noen ting man bør tenke på før man handler privat via internett.

– Ofte opplever kjøper at varen man mottar er dårligere enn det selger lovet. I tillegg oppstår det ofte konflikter fordi kjøper forskuddsbetaler for en vare, som selger så aldri sender.

– Det er også en del konflikter i forbindelse med skader under transport, sier Randi Flesland, direktør for Forbrukerrådet.

– Lurt å skrive kontrakt

De fleste av salgsgruppene på Facebook er lokale, noe Flesland mener er en fordel. Å møtes for overlevering og betaling av vare er ifølge henne en god løsning.

– Da vet kunden hva han får, og kjøper er sikret betaling. Ved større handler er det lurt å skrive kontrakt. Forbrukerrådet tilbyr derfor gratis kontrakter som kan lastes ned fra våre hjemmesider, sier Flesland.

Forbrukerrådet mottar årlig flere tusen henvendelser i forbindelse med kjøp og salg mellom privatpersoner.

– Vi registrerer ikke om konfliktene oppstår etter annonsering på Facebook, Finn eller rubrikkannonser, sier hun.

Forskjellige marked

Salg via Facebook er gratis, i motsetning til mange andre nettsteder for kjøp og salg. Finn.no føler seg likevel ikke truet, og har ikke hatt noen nedgang som følge av salgsgruppene.

– Tvert imot har vi hatt en solid økning fra år til år. I årets fem første måneder ble det publisert 774.320 privatannonser på FINN torget, en økning på 13 % fra tilsvarende periode året før, forteller PR- og informasjonssjef i FINN, Lene Kallum.

Hun tror kundemarkedet er veldig forskjellig på Facebook og Finn.

– På FINN torget er folk i «businessmodus» med en ambisjon om å kjøpe og selge ting. På Facebook er folk i større grad privatpersoner, de er gjerne innom for å sjekke hva andre driver med og kontakte venner.

Voksende interesse

Kallum synes det er veldig positivt at nordmenn er blitt opptatt av kjøp og salg av brukte ting gjennom internett.

– Dette er en interesse som har eksplodert de siste årene. Facebook og FINN er forskjellige tjenester som utfyller hverandre, og som begge bidrar positivt med tanke på gjenbrukstrenden.

– Fremveksten av byttegrupper på Facebook ser vi på som en helt naturlig utvikling nå som sosiale medier er blitt så stort, sier hun.