Namdalen havner i bakevja, det mener flere politikere fra distriktet, etter at at regjeringen har sagt at den vil satse stort på samferdsel sør for Steinkjer.
Ordfører i Grong, Skjalg Åkerøy er skuffa over at alt går til sørdelen av fylket.
– Vi må bare innse at vi har havnet i bakleksa i løpet av denne runden, og det er vel i grunn ikke så overraskende med tanke på det trykket som har kommet fra den sørlige delen av regionen. Men det blir litt feil når man nå kanaliserer alle midlene til sørdelen, sier Åkerøy til NRK.
- NETT-TV: Etterlyser eltog i Trøndelag
23 milliarder kroner
Det var mandag at statsminister Jens Stoltenberg og samferdselsminister Marit Arnstad presenterte planene for vei- og togsatsing i Trøndelag. Prislappen ble anslått til omtrent 23 milliarder kroner.
– Det er et forslag til løsning for Trønderbanen og E6 innover Nord-Trøndelag som det nå kan planlegges etter, og som vil bli vurdert i sammenheng med Nasjonal transportplan, sa samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) til NRK.
Regjeringens løsning innebærer elektrifisering av Trønderbanen, dobbeltspor mellom Trondheim og Stjørdal samt tunnel i Forbordfjellet.
– Vi må komme på banen
Ordføreren i Grong kommune peker på at ulykkesbelastningen på E6 faktisk er større nord for Grong enn der det nå skal bygges vei for 11 milliarder.
Åkerøy etterlyser derfor ei satsing på vei også i Namdalsdistriktet.
Ordfører i Namsos Morten Stene er også redd for at Namdalen blir skjøvet lengre ut på sidelinja, og synes det er merkelig at det ikke blir satsa på den katasrofalt dårlige E6-en nord for Grong.
– Det er jo prisverdig at det blir satset så mye på jernbane sør for Steinkjer, men det bor faktisk folk i Namdalen også. Jeg vil be samferdselsministeren om å se hitover. Et menneskeliv er uansett alt for kostbart samme hvor det er i landet.
– Nå er det viktig at vi kommer på banen, ellers vil det ta lang tid før vi får utbedret veinettet, sier Stene.