Bilferieboom i Norge: Her er oversikten over hvor UP skal stå i sommer

Trygg trafikk frykter ulykkessommer når rekordmange nordmenn skal på bilferie. UP skal jobbe mot dødsulykker ved å prioritere 93 farlige strekninger.

Anders Sjøtrø, iført politiuniform, lener seg over gelenderet på en bru over E6 i Trondheim. Biler passerer under.

LIKE FØR FERIE: Selv om færre utenlandske sjåfører vil ferdes på norske veier i sommer, vil trafikken trolig øke betydelig. Anders Sjøtrø, UP-leder i Midt-Norge, står her ved én av strekningene som skal prioriteres i sommer: E6 Støre-Tonstad i Trøndelag.

Foto: Kirsti Kringstad / NRK

– Vi har ikke som mål å ta noen. Vi jobber utelukkende for å redde liv, sier Anders Sjøtrø, leder for Utrykningspolitiet (UP) i Trøndelag.

UP over hele landet forbereder seg på en travel sommer. Ruskjørere, fartssyndere og andre med trafikkfarlig atferd skal lukes ut av trafikken.

– Det vil smelle i sommer – det kommer vi ikke unna. Men målet vårt er at alle overlever, fastslår Sjøtrø.

Venter bobil- og campingvognulykker

Rundt halvparten av alle UP-kontroller i Norge i sommer vil skje på 93 prioriterte strekninger. De fleste av dem er riks- og europaveier.

Selv om norsk veinett består av 11 prosent slike veier, skjer 30 prosent av alle alvorlige ulykker her.

Lenger ned kan du se den nasjonale oversikten over strekningene UP vil konsentrere seg om sommeren 2020.

Med mer innenlandsferie, vil det bli flere bobiler og campingvogner i trafikkbildet.

– Vi har de siste ukene her i Trøndelag allerede hatt to bobilulykker. Vi venter at den typen kjøretøy blir mer involvert, sier Sjøtrø.

Ifølge ham vil mange av sjåførene trolig kjøre bobil og campingvogn for første gang.

– Det vi har sett, er at saktegående bobiler skaper en del irritasjon. Vi får en del farlige situasjoner, folk ønsker å kjøre forbi. Vis hensyn – slipp trafikken forbi hvis du danner kø. Ikke kjør utover det du føler deg komfortabel med.

I tillegg understreker han hvor viktig det er med riktig sikring, både av deg selv og inventar.

– Folk på ferie har det travelt

En undersøkelse fra Statens vegvesen viser at rekordmange planlegger Norgesferie med bil i årets sommerferie.

Over halvparten av nordmenn som vanligvis aldri drar på bilferie, vurderer å gjøre det i år. Mest populært er det blant folk i Midt-Norge; nesten åtte av ti vurderer å legge ut på tur i bil eller på motorsykkel.

Og for at sommertrafikken skal være trygg, er særlig én faktor viktig: snitthastigheten må ned.

– Folk har det aldri så travelt som når de skal rekke fritida si, sier Sjøtrø.

Han ber alle planlegge at det vil ta lengre tid å komme seg fra a til b i sommer.

– Du har ferie – du skal ikke rekke noe spesielt. Allerede nå vet vi at det vil bli betydelig mer trafikk enn vanlig. Det har ikke noe for seg å presse seg frem.

Visste du at du knapt sparer noe tid på å gasse på litt ekstra? Bare se her:

Tidsbesparelse per mil:

Hastighet

Hastighetsøkning

90 km/t

100 km/t

110 km/t

80 km/t

50 sek

1 min 30 sek

2 min 3 sek

90 km/t

40 sek

1 min 13 sek

100 km/t

33 sek

De fleste som får bot fra politiet for høy fart, er menn over 45 år. Men de fleste som er involvert i grove fartsovertredelser, er menn fra 18 år og opp i 20-årene.

En vår med mye råkjøring

Ifølge Trygg Trafikk har det i vår vært en tendens til råkjøring i Norge – selv om det ikke har vært spesielt mange biler i trafikken.

Direktør Jan Johansen er bekymret for hva som skjer i ferieukene, når langt flere er ventet å legge ut på biltur.

Jan Johansen

– HOLD AVSTAND: Bønnen om at folk må holde avstand gjelder ikke bare for å unngå virussmitte. Trygg Trafikk-direktør Jan Johansen er bekymret for sommertrafikken.

Foto: Trygg Trafikk

– Vi frykter at dette skal bli en ulykkessommer, sier han.

«Hold avstand» er en påminnelse du har fått hver dag de siste månedene for å unngå koronasmitte. Akkurat samme påminnelse vil Johansen gi til trafikanter:

– Det å ha en trygg adferd, der man passer på at man gir gode marginer til seg selv og andre, er ofte en god oppskrift på å unngå å havne i situasjoner som potensielt kan føre til en ulykke eller en alvorlig ulykke.

I tillegg er han opptatt av at politiet må være synlig langs veiene. Det samme er familien Flyen Flatmoen i Ringebu i Innlandet.

Ringebu-familie bor rett ved farlig strekning

De bor 50 meter fra E6 som passerer Ringebu sentrum, rett ved en strekning som regnes som trafikkfarlig.

– Det blir hektisk gjennom Ringebu – det vil nok gå jevnt døgnet rundt. Det blir krevende å bo her, sier Åsne Flyen.

Hun frykter råkjøring og farlige situasjoner, men håper UPs tilstedeværelse fører til at flere senker farten.

Eira Flyen Flatmoen, Geir Ove Flatmoen, Trym Flyen Flatmoen og Åsne Flyen står på fortauet ved E6 forbi Ringebu.

TETT TRAFIKK: Familien Flyen Flatmoen i Ringebu venter at det blir tett trafikk forbi Ringebu i sommer. F.v.: Eira Flyen Flatmoen (12), Geir Ove Flatmoen, Trym Flyen Flatmoen (11) og Åsne Flyen.

Foto: Knut Røsrud / NRK

Eira Flyen Flatmoen (12) sier at trafikken har økt de siste årene.

– Det er kjett å tenke på at hvis en bil kjører fort, kan et barn eller en gammel person som går over fotgjengerfeltet bli skada, sier hun.

Mamma Åsne Flyen har en bønn til bilistene:

– Kjør med hodet, se dere godt rundt, senk farten. Vi vil unngå at noen mister livet i sommer.

Politiets prioriterte strekninger

Hvorfor forteller UP hvilke strekninger de prioriterer? Jo, fordi de tror at folk vil lette på gasspedalen når de vet at UP kanskje er i nærheten.

– Cirka halvparten av kontrollene skjer på de prioriterte strekningene. Den andre halvparten fordeler vi utover, sier Sjøtrø.

Her er oversikten over hvilke strekninger UP vil prioritere i tiden som kommer: