Den 18. februar ble Dybdahls veg på Moholt i Trondheim stengt for all trafikk i to år, og 6000 bilister måtte egentlig finne seg en alternativ kjørerute. Det er det derimot ikke alle som har gjort, og skiltingen i området får noe av skylden.
– Vi har sett på skiltingen og er helt enig i at den er altfor dårlig, sier leder for veg på kommunalteknikk i Trondheim kommune Kai Arne Riersen til NRK.
- Les også: Nytt kjøremønster på Moholt
Kommer nye skilt
Trafikken på strekningen er fire ganger større enn på E6 i Namsskogan og tre ganger så høy som på E6 i Grong. Når en så strekt trafikkert strekning stenges kreves det god informasjon, men per nå er det kun småskilt på strekningen.
Likevel tror ikke Riersen at all feilkjøring tar slutt kun med nye skilt.
– Vi vet av erfaring at det bestandig er noen som vil prøve seg på en snarvei, men hvis politiet etter hvert setter inn tiltak som bøtelegging så vil det bli en veldig dyr snarvei, understreker Riersen.
- Les også: Bruker 150 millioner på snarveger
– Det er et puslespill
Flere misliker at en av hovedveien i byen stenges så lenge som to år. Strekningen som stenges er heller ikke spesielt lang, men ifølge Riersen er det mye som skal ordnes.
– Det er et komplisert prosjekt dette. Hele veien skal avstives i tillegg til at alt av kabler og ledninger skal byttes ut med nytt. Å legge nye vannledninger vil alene ta ett år, forklarer han.
Veien egentlig ikke er godkjent for trafikken som går der i dag.
– Veien er et typisk eksempel på en strekning som bare er grusa opp og tatt i bruk. Den skulle egentlig vært stengt for busstrafikk sånn som den er nå, så dette er nødt til å gjøres, avslutter Riersen.
- Les også: Miljøpakken får 55,2 millioner mer
- Les også: Trondheim får skryt for Miljøpakken