Hopp til innhold

Slik kan du snakke med barn om klimakrisen

Barn får med seg nyheter om klima som kan gjøre dem skremt. Dette er klimalærerens og psykologens ni beste råd.

Lærer Bjarne Valås og Josefine

ET KLIMA I ENDRING: De snakker om hva de selv kan gjøre og om klimaendringer i klassen til Josefine Myhre Johannessen (12). Her sammen med lærer Bjarne Valås.

Foto: Morten Waagø / NRK

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

– Jeg er kjempebekymret, sier Josefine Myhre Johannessen (12) på Nyborg skole i Trondheim.

Læreren har nettopp spurt hvor mange av elevene i 7. klasse som er urolige for klimaendringer.

Alle i klassen svarer ja og rekker opp hendene.

Hele syv av ti barn er bekymret for klimaendringer, viser en undersøkelse fra Redd Barna.

– Akkurat nå er det litt lite håp. Vi må gjøre noe nå, mener Josefine.

Hun har bestemt seg for å gjøre noe selv. Derfor er hun med i Miljøagentene og i Barnas klimapanel.

Josefine

MÅ SNAKKE MED BARN: Josefine mener alle voksne har et ansvar for klimaendringene. Å snakke med barn om klima er ekstremt viktig, mener hun.

Foto: Morten Waagø

Vil gi fremtidshåp

Læreren til Josefine, Bjarne Valås, mener det er viktig å gi elevene fremtidshåp til tross for klimautfordringene.

– Jeg tenker at alle små bidrag hjelper. Vi må starte med oss selv. Han sier det ikke er lett å undervise om klima.

– Det er ganske utfordrende å snakke med barn om klima. Man skal ikke skremme dem, men samtidig vise dem at vi må gjøre noe, sier han.

Josefine

BEKYMRET FOR KLIMA: – Hvor mange er bekymret for klimaendringer, spør læreren for 7.-klassen, Bjarne Valås. Alle rekker opp hendene.

Foto: Morten Waagø / NRK

Fire råd fra klimalærer

Måten vi snakker med barn om klima, er avgjørende for hvordan barn takler det. Det mener en av få klimalærere i grunnskolen i Norge, Peter Walther Tindberg.

– Det kan oppstå skumle misforståelser. Som at jorda går under i 2030, sier han.

Dette er klimalærerens tips til hvordan vi kan snakke med barna om klima:

Elever på klode
1. Lytt til barna og ta dem på alvor. Barn får med seg nyheter om klima og miljø som kan virke skremmende.
Elever på klode
2. Vær ærlig. Forklar enkelt og gjerne i bilder.
Elever på klode
3. Fokuser på løsninger. Prøv å formidle en følelse av at vi fortsatt kan gjøre noe med problemet.
Elever på klode
4. La elevene finne et lokalt miljøproblem de vil forbedre. Gjør noe konkret sammen.

Lærere er usikre

Lærere skal undervise mer om klima. Det er bestemt i nye læreplaner.

Men hvordan skal voksne snakke med barn uten at de blir utrygge?

Det diskuteres nå blant lærere på Facebook:

Lars:Jeg er enig i at miljø haster og er viktig, men hvordan skal man formidle dette ut til barn og ungdom uten å skape frykt for framtiden?
Anne:Å observere utrygge og redde barn er ikke greit. Jeg vet at barn kan bli redde hvis vi ikke er nøye med hvordan vi snakker om dette.

Psykolog Per Espen Stoknes mener det er en ting som er viktig om barnet er urolig eller bekymret. Stoknes har tidligere sittet på Stortinget for MDG.

– Lytt og ta barnet på alvor. Ikke start med å forklare selv.

Du kan spørre hvilke tanker barnet har selv.

– Etter å ha snakket om følelsene og litt om det vitenskapelige på et språk de forstår. Da kan man se på de fantastiske mulighetene som skaper et bedre liv, sier han.

Her er psykologens råd:

Jorda genser1
1. Lytt til barna hvis de er bekymret for jordkloden.
Jorda genser2
2. Vær nysgjerrig. Spør om det er noe de lurer på.
Jorda genser3
3. Bruk bilder de kan forstå. Som at jorda har litt feber.
Jorda genser4
4. Hvordan vil det kjennes ut for dem om de har på seg genser og lue på en varm sommerdag?
Plant et tre
5. Gjør noe fint for kloden sammen, som å plante et tre, kompostere eller spise en plantebasert lunsj.

Mener voksne må snakke med barna

– Det er ekstremt viktig at voksne snakker med barn om klimakrisen, sier 12 år gamle Josefine og fortsetter.

– Da får barna sjansen til å finne ut om klima, og vite hvor viktig saken er, mener hun.

Josefine reiser til FNs klimatoppmøte i Glasgow i november sammen med de andre i Barnas klimapanel. Hun mener det haster at politikerne gjør mer.

– Det er kjempetravelt. Akkurat som at vi må rekke et tog som allerede har gått fra perrongen.

Josefine

VIL HJELPE KLODEN: Alle i denne klassen er bekymret for klimaendringer. Josefine i midten skal snart på FNs klimatoppmøte i Glasgow.

Foto: Morten Waagø / NRK

Finner klima – løsninger på skole

– Det som barn synes er mest skremmende, er at de hører det er krise. Likevel gjør man bare det samme som man alltid har gjort, sier klimalærer Peter Walther Tindberg.

– For å engasjere barna og at de skal gidde å bry seg, må vi ha fokus på løsninger, mener klimalæreren.

Det er blitt en suksess på Munkerud skole i Oslo. Han underviser elever fra 1. til 7. klasse.

Elever får være med på gruppearbeid. Ofte finner de et lokalt problem på skolen. Som da en gruppe syvendeklassinger fant ut at de kan bruke mindre tusjer og dermed bli mere miljøvennlige. Løsningen ble tusjer der blekket kan byttes ut.

I forbindelse med en ny klimaserie for barn, «Ikke gjør dette mot klimaet», har NRK gjort innsiktsarbeid med 50 tiåringer fra ulike deler av Norge.

Innsikten viser at barna har liten kunnskap om det som foregår. Mange blander miljø og klima, og tror at vi kan redde klimaet med å plukke plast i fjæra.

– Det er derfor viktig å gi håp ved å gi barna kunnskap om hvordan de selv kan bidra i kampen mot klimaendringene, sier prosjektleder Ole Petter Klepp i NRK Newton.

NY KLIMASERIE FOR UNGE: Programledere er ungdommene Helle Kjøl-Johansen og Markus Rydningen Munkeby, sammen med Newtons Dennis Siva Lie.