Forestillingen av danske Line Knutzon er en komedie som oppfyller alle klisjeer og vandrehistorier om håndverkere, lover regissør Kjersti Haugen. Den handler også om moderne jåleri og grådighet.
Restaurerer gammelt hus
– Selv om situasjonene er satt på spissen, så kjenner vi oss igjen. Det dras ekstremt langt etterhvert, men vi er med i huseiernes desperate prosess med å bli ferdig. Jeg tror den gjenkjennelsen er en nøkkel til latter, sier Haugen.
Stykket handler om Manfred og Alice, som har kjøpet et flott, gammelt hus, som de er i full gang med å restaurere. Rettere sagt er det en gjeng håndverkere som restaurerer huset og det blir veldig dyrt. Prosessen driver paret til vanvidd og enda lenger, forteller regissøren.
– I stykket drives det voldsom harselas med håndverkerstanden. Det er folk som arbeider svart og de har neppe fagbrev noen av dem, sier Haugen.
Ordentlige håndverkere på scenen
Med på forestillingene har teateret også seks ordentlige håndverkere fra Trondheim, som deltar som skuespillere på scenen.
– Det er for å få et slags sannhetsvitne og en slags balanse i vår fremstilling av håndverkere. Den ekte håndverkeren påpeker at det ser dårlig ut, at det er gjort dårlig arbeid og at det er feil, og dermed blir han kastet ut, forteller regissøren.
– Stykket har noe å fortelle
Byggmester Torgeir Moslett er en av de ordentlige håndverkerne som er med, og han mener stykket har noe å fortelle de fleste.
– Fortrinnsvis handler det om å ha sikkerhet når man hyrer inn et bygningsfirma for å få utført bygningstjenester. Da lønner det seg å ha garanti, reklamasjonrett og sitt på det tørre, for å få noe igjen hvis det skjærer seg, slik det gjør her, sier Moslett.
Det at stykket har aktualitet regner Moslett med at flere huseiere kan skrive under på.
– Jeg tror de fleste nordmenn som har hus er smertelig klar over dette, ler byggmesteren.
Samtidig komedie
Regissøren mener de presenterer et teatralsk bilde av en virkelighet som finnes rett utenfor teaterveggen.
– Da er det morsomt å åpne teaterdøra og slippe inn ekte vare, sier Haugen.
Et samlet dansk pressekorps var svært begeistret da stykket hadde urpremiere i Danmark i 2008.