På årsmøtet til Sør-Trøndelag Frp sa Siv Jensen at hun mener egne skoler vil gjøre det mer lukrativt for de flinkeste elevene å bli ingeniører.
– Vi ønsker å etablere nasjonale fyrtårn i hvert eneste fylke. Det skal være nasjonale videregående skoler som særlig satser på realfag, sier Jensen.
- Les også: Akutt mangel på arbeidskraft
Ifølge Statistisk sentralbyrå kan Norge komme til å trenge 45 000 nye sivilingeniører i 2030. Og oljebransjen sliter allerede med å finne nok arbeidskraft.
Jensen vil bygge egne realfagsskoler i hvert fylke, der bare de beste elevene kommer inn.
- Les også: Ber Frp-ere droppe fylle-twittring
– Det handler ikke om å være en eliteskole, det handler om å motivere hver eneste elev til å tenke sammenheng mellom mange år på skolebenken og enda flere i arbeidslivet, sier Jensen.
– Helt feilslått politikk
Fylkesleder i Udanningsforbundet i Sør-Trøndelag, Lisbeth Strickert mener forslaget er helt bak mål.
– Det er helt feilslått politikk for videregående skole handler om mye mer enn å ta eksamen fortest mulig. Skolen skal også gi dannelse, modning og sosialisering. Det får vi ikke gjennom segregering, sier Strickert.
Hun mener Siv Jensen like greit kan kalle det et forslag om eliteskoler.
– Når det er det beste elevene blir det jo en eliteskole, sier hun.
- Les også: Mangler 7000 ingeniører
- Les også: Regjeringen har sviktet realfagene
Strickert mener det allerede fins verktøy i skolen som kan få flere elever til å velge realfag, men at lærerne trenger mer tid.
– Den store kampen står om at lærerne må få tid til å differensiere mellom elevene. De må få tid til å lage individuelle læreplaner, gi hver elev tett oppfølging og hyppige elevsamtaler, sier Strickert.
– Bør sikte mot prestisjeuniversitet
Siv Jensen mener realfagsskolene skal få elevene til å siktre mot de store prestisjeuniversitetene i verden.
– Det handler om å komme inn på noen av de fremste universitetene i verden. Hvis noen av våre elever greier det syns jeg vi skal stimulere det, sier Jensen.
Strickert i Utdanningsforbundet syns ikke segregering er riktig vei å gå for å få flere inn på de store universitetene.
– Det handler ikke om å broile dem i full fart for da mister de masse på veien. Kunnskap skal modnes, sier hun.