Hopp til innhold

Framtidas flymotor står i Trondheim

Framtidas luftfart er fossilfri, og i Trondheim samarbeider nå flere aktører for å få det til.

Elektrisk flymotor Rolls Royce

Dette er Rolls-Royce elektriske flymotor som om noen år kanskje skal drive elektriske fly for Widerøe på kortbanenettet i Norge.

Foto: Elisabeth Strand Mølster / NRK

CO₂ i atmosfæren
426,6 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

I Trondheim jobbes det nå med å utvikle framtidas flytyper. Nemlig elektriske fly med null klimagassutslipp. Et ledd i det såkalte grønne skiftet.

– Vi har utviklet et unikt samarbeid med Widerøe. De ønsker å forstå hvordan denne teknologien kan brukes på en helt ny måte, sier Børge Noddeland fra Rolls-Royce sin avdeling i Trondheim.

Andreas Aks og Børge Noddeland

Andreas Aks (til venstre) fra Widerøe og Børge Noddeland fra Rolls-Royce har stor tro på utviklingen av elektriske fly i framtida.

Foto: Elisabeth Strand Mølster / NRK

Vant miljøpris

Og det er samarbeidet mellom motorprodusenten Rolls-Royce og flyselskapet Widerøe han viser til. Nylig vant nettopp Widerøe en internasjonal miljøpris for sitt arbeid med å utvikle framtidas luftfart uten utslipp.

Selskapets mål er at store deler av flyflåten skal være elektrisk innen 2030, og i 2019 inngikk selskapet en avtale med Rolls-Royce om utvikling av utslippsfrie fly.

Nå står det en motor i Trondheim som de tror er svaret på hvordan det vil være å fly fossilfritt om noen år. Den elektriske motoren skal kunne drive fly med opp mot 50 passasjerer.

– Widerøe har jo et veldig egnet rutenett for å prøve ut dette. Kortbanenettet i Norge er kanskje best egnet i hele verden for å ta i bruk teknologien i en tidlig fase. Fordi mange av rutene våre er ganske korte, og de flys med litt mindre fly, sier utviklingsdirektør Andreas Aks i Widerøe til NRK.

Han sier at utviklingen vil skje gradvis, men at man må starte et sted.

– Vi tror de litt mindre flyene på de kortere strekningene, vil bli flyginger med null utslipp først, sier han.

Ole Morten Midtgård, NTNU

NTNU-professor Ole Morten Midtgård tror forskerne får mye arbeid med å utvikle elektriske fly.

Foto: Elisabeth Strand Mølster / NRK

Utslippsfritt innen 2050

Miljøet i Trondheim leder nå an i en internasjonal satsing på elektrifiseringen av luftfarten. EU har som kjent et mål om at all luftfart skal være utslippsfri innen 2050. Nå får de også hjelp av forskere ved NTNU i Trondheim.

– Vi stiller oss bak målet om nullutslippsfly innen 2050, men det krever samtidig mye satsing på utvikling framover. Vi vet at luftfarten vil øke enda mer. Det betyr at det blir mye å gjøre for oss forskere når vi skal utvikle elektriske fly, mener NTNU-professor Ole Morten Midtgård.

Les også Trøbbel med innsjekk skapte lange køar på flyplassane

Kø til innsjekk på Trondheim lufthavn Værnes