Hopp til innhold

Rullestolbruker fortvilet over heismareritt

Bjørg Kojen (81) bor i 11. etasje og er avhengig av rullestol. Med en heis som lever sitt eget liv, er det et sjansespill hver gang hun tar turen ut av leiligheten.

I fire uker har beboere på Valentinlyst slitt med heisproblemer, etter at lynet slo ned i høyblokka. Nå lover leverandøren å rydde opp snarest.

Se video: Bjørg Kojen har i likhet med mange andre eldre leilighet i høyblokka på Valentinlystsenteret i Trondheim. Uten en heis som fungerer er det vanskelig for henne å komme seg ut.

– Det er jo helt håpløst. Når heisen står så har jeg ikke sjans til å komme ut. Det er forferdelig, sier Bjørg Kojen til NRK.

For fire uker siden traff lynet høyblokka som hun bor i på Valentinlyst i Trondheim.

Lynnedslaget slo blant annet ut heissystemet, og siden da har den ene heisen blitt stående, mens den andre går akkurat som det passer den – noen ganger går den ikke i det hele tatt.

Ventet nesten to timer på å komme opp

I den 15 etasjer høye bygningen bor det en stor andel eldre folk.

De gangene heisen nekter å røre på seg er trappene eneste alternativ for å komme seg opp eller ned, men ikke alle har sterke nok ben til å gå de mange trappetrinnene.

– Det blir å være inne hele tiden, forteller Bjørg.

Tirsdag forrige uke tok hun likevel turen ut. Heisen samarbeidet da hun skulle ned, men like bra gikk det ikke da hun skulle opp igjen.

– Da vi gikk inn i heisen falt den ned litt, og vi ble stående der i tre kvarter. Da kom det noen fra Securitas som fikk opp heisen litt, og vi kom oss ut i gangen i 1. etasje. Der ble vi sittende i en time før de klarte å få heisen i orden. Så det tok oss én time og ett kvarter å komme oss opp.

Har kontaktet heisleverandøren

Bjørn Kolstad

Bjørn Kolstad viser fram den vrange heisen.

Foto: Jøte Toftaker / NRK
Trapp

Disse trappetrinnene er alternativet dersom man ønsker å komme seg opp eller ned når heisen står.

Foto: Bent Lindsetmo / NRK

Styrelederen i borettslaget forteller til NRK at de daglig er i kontakt med heisleverandøren for å få fikset problemet, men så langt har beboerne hatt lite å juble for.

– De har vært her noen ganger, men de klarer ikke å få det til, sier Bjørn Kolstad (80), som også bor i blokka.

Han solgte boligen og flyttet inn i leilighet for å få et enklere liv, men har flere ganger i det siste måttet ta i bruk trappa i stedet for heisen.

Frykter for sikkerheten

Flere av beboerne begynner nå å bli fortvilet over situasjonen.

– Man er så spent. Går heisen, eller går den ikke? Det er fryktelig irriterende, vet du. Vi kan ikke ha det slik så mye lengre, sier Bjørn.

Helsa hans er god, men ikke alle i blokka er like heldige. Bjørg er redd for konsekvensene dersom noe alvorlig skjer samtidig som heisen slår seg vrang.

– Det er veldig mange eldre her som bruker rullator og rullestol. Det er jo katastrofe hvis det hender noe og heisen står, sier hun.

Heisfirmaet: – Forventer normal drift snarest

Nå kan det se ut som det nærmer seg en slutt på heismarerittet.

I en e-post til NRK skriver heisfirmaet Otis AS at de forstår frustrasjonen, og at de beklager at det har tatt tid. Avdelingsleder Stig-Tore Johansen viser til flere komplikasjoner, men forteller at de nå har fått tak i delene som de mangler og han lover at de skal løse situasjonen snarest.

Hele e-posten kan du lese under her:

«Det er naturligvis beklagelig at en heis står stille i så lang tid, mens en annen er ustabil.

Årsaken er et lynnedslag som slo ut flere elektroniske komponenter i bygget (ikke bare heisen).

Vi har skiftet en rekke elektroniske komponenter på heisen siden det skjedde, men nye skader er flere ganger dukket opp.

Det er dessverre ikke uvanlig ved lynnedslagskader. Mange komponenter kan vise seg å være skadet, komponenter som man ikke først antar er skadet.

Alternativet er å skifte hele styresystemet på heisen, men det ville dessverre ta like lang tid, da en helt ny styring ikke ligger på lager.

Vi har mottatt de siste manglende komponenter i dag, og vi forventer normal drift snarest.

Da dette er en forsikringssak, må det også forventes, at forsikringsselskapet ikke – i første omgang – anerkjenner full utskifting.

Vi forstår – og beklager – de ulemper denne saken medfører for beboerne.
Av samme grunn har vi hatt tett dialog med styret i hele forløpet.»