Selve tunnelen er ferdig, men de tekniske installasjonene er kraftig forsinka. Dette arbeidet har tatt mye lenger tid enn antatt på forhånd. Verken lys, vifter eller nødsystem er ennå på plass.
For få arbeidere
Byggeleder for Nordre Avlastningsveg, Odd Jostein Haugen, sier at entreprenørene har satt altfor lite folk på jobben, og at det er årsak til de kraftige forsinkelsene.
- Vi føler vel at entreprenøren har tatt litt for lett på oppgaven, og satt på for lite folk, sier Haugen.
Haugen sier det vil bli et oppgjør mellom oppdragsgiver og entreprenørene etter de mange forsinkelsene.
Kryss og rundkjøring
Steinbergtunnelen er den første tunnelen i Trondheim som har kryss og rundkjøring.
Tunnelen går fra Ilakrysset til Ilsvikakrysset. Den er 505 meter lang . Fri høyde er 4,7 meter. Vegger og tak er kledd med betongelementer, noe som ivaretar vann- og frostsikring og brannsikring.
Før påske en gang vil altså de første bilene kjøre inn gjennom tunnelåpningen i Ila, populært kalt "Haikjeften".