Hopp til innhold

Motorsyklister frykter E6-midtdeler

Midtdelerne som er satt opp på E6 mellom Mære og Vist i Steinkjer er farligere for motorsyklister enn andre kjøretøy, mener Norsk Motorsykkel Union.

Midtdeler

Slik ser midtdeleren motorsyklistene mener er farlig ut. (Arkivfoto)

Foto: Eivind Aabakken / NRK

liv hermann

Liv Hermann og Merete Paulsen frykter for motorsyklisters sikkerhet med de nye midtdelerne på E6.

Foto: Liv Ragnhild Sjursen / NRK

Liv Hermann og Merete Paulsen sitter i styret for Norsk Motorsykkel Union i Nord-Trøndelag. De er opptatt av sikkerhet når de kjører, men ikke bare når det gjelder eget utstyr. Veiene de kjører på må også være sikre.

– Alt som står i veien, eller i umiddelbar nærhet av veien i sikkerhetssonene, kan skade motorsyklister. Blant annet midtdelere, sier Hermann.

– To meter kan skape stor skade

På E6 over Mæresmyra i Steinkjer har vegvesenet nå satt opp en type midtdeler som Norsk Motorsykkel Union mener er farlige for motorsyklister. Tone Melhus Romstad i Statens vegvesen er prosjektleder for dette vegstykket.

– Midtdelerne vi har satt opp består av et rundt rør i toppen og de festet til bakken med litt tynnere runde rør. Det er to meter avstand mellom hver stolpe, sier Romstad.

Det er disse to meterne mellom stolpene som kan skape problem for motorsyklister dersom de krasjer. Derfor vil Norsk Motorsykkel Union heller ha midtdelere i hel betong.

– Hvis man er uheldig og velter og treffer et betongrekkverk, vil man skli langs rekkverket og ut i veibanen igjen. Hvis man treffer stolper vil de ikke gi noe å skli mot, man vil treffe stolpene og få større skader, sier Hermann.

Skal få vekk regnvann

Melhus Romstad

Tone Melhus Romstad i Statens vegvesen sier de har valgt denne type midtdeler for å unngå vann i veibanen.

Foto: Liv Ragnhild Sjursen / NRK

Romsdal forteller at de har valgt midtdelere på stolper for å vekk regnvann som samler seg.

– I tette rekkverk er det hull som lar vannet rinne ut, men disse tettes veldig fort igjen av skitt. Da blir vannet liggende i kjørebanen, og det har store konsekvenser for mange typer trafikanter, sier Romsdal.

Valg av midtdeler kan bety liv eller død for motorsyklistene, derfor vil Hermann ha det alternativet som er minst farlig.

– Vi vil ikke få motgående trafikk i fanget, sier hun.