Liv Hermann og Merete Paulsen sitter i styret for Norsk Motorsykkel Union i Nord-Trøndelag. De er opptatt av sikkerhet når de kjører, men ikke bare når det gjelder eget utstyr. Veiene de kjører på må også være sikre.
– Alt som står i veien, eller i umiddelbar nærhet av veien i sikkerhetssonene, kan skade motorsyklister. Blant annet midtdelere, sier Hermann.
– To meter kan skape stor skade
På E6 over Mæresmyra i Steinkjer har vegvesenet nå satt opp en type midtdeler som Norsk Motorsykkel Union mener er farlige for motorsyklister. Tone Melhus Romstad i Statens vegvesen er prosjektleder for dette vegstykket.
– Midtdelerne vi har satt opp består av et rundt rør i toppen og de festet til bakken med litt tynnere runde rør. Det er to meter avstand mellom hver stolpe, sier Romstad.
- Les også: 20 km midtdeler ga milliongevinst
Det er disse to meterne mellom stolpene som kan skape problem for motorsyklister dersom de krasjer. Derfor vil Norsk Motorsykkel Union heller ha midtdelere i hel betong.
– Hvis man er uheldig og velter og treffer et betongrekkverk, vil man skli langs rekkverket og ut i veibanen igjen. Hvis man treffer stolper vil de ikke gi noe å skli mot, man vil treffe stolpene og få større skader, sier Hermann.
Skal få vekk regnvann
Romsdal forteller at de har valgt midtdelere på stolper for å vekk regnvann som samler seg.
– I tette rekkverk er det hull som lar vannet rinne ut, men disse tettes veldig fort igjen av skitt. Da blir vannet liggende i kjørebanen, og det har store konsekvenser for mange typer trafikanter, sier Romsdal.
- Les også: Motorsyklister vil bli sett
Valg av midtdeler kan bety liv eller død for motorsyklistene, derfor vil Hermann ha det alternativet som er minst farlig.
– Vi vil ikke få motgående trafikk i fanget, sier hun.