Svevestøv tar mange liv hvert eneste år. Mellom 1000 og 2000 personer dør av sykdommer som kommer på grunn av sånt støv årlig. En av Norges aller mest forurensede veier er Elgesetergate i Trondheim.
Brynhild Snilsberg i Vegdirektoratet har en doktorgrad på svevestøv, og er klar på at nivåene flere steder er altfor høye.
– Jeg ville ikke bodd i nærheten av en så trafikkert vei, og jeg ville vært særlig forsiktig med å åpne vinduer som går ut mot for eksempel Elgesetergate, sier Snilsberg.
- Les også: Slik beskytter du deg mot svevestøv
- Les også: – Regjeringa utset folk for stor helserisiko
Spesiell gate
E6 fører med seg mye trafikk inn på Elgesetergate. Når mange av disse bilen i tillegg kjører på piggdekk, blir sluttresultatet dårlig.
– Piggdekk sliter på asfalten og frigjør mye støv. Når det i tillegg er høye bygninger langs begge sider av veien blir den naturlige utskiftningen av lufta hindret, og det gjør at nivåene er spesielt ille på denne strekningen, forklarer Snilsberg.
Sjekk svevestøv-målinger for hele Norge her:
– Ikke overraska
En som heller ikke vil bo i Elgesetergate, er politikere Ottar Michelsen fra SV.
– Dessverre så må jeg si meg enig med Snilsberg. Jeg ville vært svært skeptisk til å bosette meg der når vi vet realiteten. Tallene er rett og slett skremmende, sier han.
Likevel understreker han at dette ikke kommer som noen overraskelse. At svevestøvet er et problem har politikerne i Trondheim visst lenge. Nå vil Michelsen ha piggdekkavgift.
– Det politiske flertallet tar det bare ikke innover seg, men det er de nødt til. I tillegg til avgift burde det også vært mye strengere restriksjoner på kjøring i noen perioder sånn at vi kunne fått tatt unne noen av de verste toppene.
- Les også: Støvskya ligger tykk over Trondheim
- Les også: Med piggene kommer støvet
Biltrafikken må ned
For skal det bli mindre svevestøv, må det være færre biler på veien. Det er både Snilsberg og Michelsen enige om.
Michelsen sier de SV også i år kommer til å jobbe for piggdekkavgift i tillegg.
– Vi håper å få med oss flertallet denne gangen, men skal noe skje med lufta i byen vår må folk bli flinkere til å la bilen stå, avslutter han.
- Les også: Miljøasfalt kan gjøre luften renere
Se hvordan byluft dreper her: