Hopp til innhold

Ny forskning gir færre elgkollisjoner

– Radiomerka elger kan føre til at det blir færre elgpåkjørsler, mener forskere.

Radiomerking av elg

Fra 2006 til 2008 ble 250 elger i til sammen 22 kommuner radiomerka.

Foto: NRK Trøndelag

– Radiomerking av flere hundre elger i Trøndelag gir ny kunnskap som kan bidra til at det blir færre elgpåkjørsler, mener forskere ved Norsk institutt for naturforskning.

250 radiomerka elger

I perioden 2006 til 2008 ble det brukt helikopter til å radiomerke 250 elger i 20 kommuner i Nord-Trøndelag, og i kommunene Rissa og Bindal. Elgene ble bedøvd før forskerne satte på GPS-halsbånd.

– I dag legges resultatet fra undersøkelsa fram, og radiomerkinga har bidratt til økt kunnskap, sier fagsjef ved Norsk institutt for naturforskning, Christer Rolandsen: – Det er første gang vi kan si hvor ofte elgen krysser forskjellige veger.

Radiomerking av elg

Elg merkes med GPS-sender før den slippes ut i naturen igjen. Her fra merkinga i 2007.

Foto: NRK Trøndelag

– Ikke tilfeldig

Hvert år blir flere hundre elger påkjørt og drept bare i Nord-Trøndelag. Og det er ikke tilfeldig når de fleste elgene blir påkjørt, viser den omfattende elgundersøkelsen.

Det er flest elgpåkjørsler i perioden oktober til februar. Veldig ofte blir det knytta til snødybden. Når det er mye snø, trekker elgene ut på vegen. Men undersøkelsen viser også at de aller fleste påkjørslene skjer i forbindelse med de første store snøfalla.

– Da er elgene nærmere veg og jernbane, og det betyr at vi kan være spesielt oppmerksomme akkurat i den perioden, sier Rolandsen.
I rapporten heter det at sammenhengen mellom antall påkjørsler, snøfall og elgenes nærhet til veg er mindre tydelig senere på vinteren. Det kan skyldes at når snøen først har lagt seg, vil elgens atferd påvirkes mer av snøens konsistens enn av nytt snøfall. I tillegg er de fleste elgene ferdige med høsttrekket så seint på vinteren.

Mest aktiv i sommernatta

Forskerne er overraska over funna som viser at flere elger krysser vegene om sommeren enn om vinteren.
– Det hadde vi ikke forventa, men det handler nok om at elgen er mer aktiv om sommeren enn om vinteren. Da blir det også gjerne flere kryssinger, sier Rolandsen. Disse hyppige kryssingene fører likevel ikke så mange påkjørsler. Det handler om tid på døgnet.

– På sommers tid krysser elgen vegen oftest mellom klokka 22 om kvelden og klokka 04 på natta. Da er jo trafikkvolumet relativt lavt, sier Rolandsen.

Forskere kommer til å fortsette å undersøke hvorfor så mange elger blir påkjørt av biler og tog.

Godt grunnlag

– Nå har dette prosjektet gitt oss et veldig godt grunnlag, og vi har allerede resultater som vi mener kan anvendes av dem som jobber med vilt og trafikk til daglig. Men samtidig ønsker vi å finne ut i hvor stor grad resultatene fra Nord-Trøndelag og de to andre kommunene kan overføres til andre og større områder, som for eksempel resten av landet og Skandinavia forøvrig, sier fagsjef hos NINA, Christer Rolandsen.

Radiomerka elg

Elgen trekker oftere mot veg og jernbane ved de første store snøfalla.

Foto: NRK Trøndelag